Ruotsi - den finska invasionen (del 4)

Det har varit både roligt och tillfredställande att vara igång med bloggverksamheten och studerandet av olika skeenden inom Allsvenskan igen. Anledningen till att jag gör det här och lägger ner den här tiden beror på intresse, att jag själv är intresserad av och vill lära mig mer om fotbollsallsvenskan. Den här inledande bloggserien har varit relativt lättarbetad och jag är inte särskilt förvånad över det resultat som de tre första delarna visar.

Jag ska nu avslöja att den här bloggserien är en del av något större, då jag framöver kommer att studera importer från andra länder. Det kommer slutligen att bli en Grande Finale där jag kommer jämföra resultaten från de olika delarna. Länderna som jag kommer att studera spelare från är Danmark, Norge, Island, Argentina och Brasilien.

Det första som måste nämnas i en analys av den här bloggserien är den lavinartade ökning av finländska spelare under de här fem åren. Det är dubbelt så många finländska spelare 2010 som det var 2006 och antalet lag som har finländska spelare har tredubblats. Det är en utveckling som jag menar inte är en slump utan en strategi från klubbarna. Ett citat från Djurgårdens Stefan Alvén gör att vi kommer något närmare sanningen: Vi har kommit fram till att den finska spelarmarknaden är intressant. Det är ett fotbollsland på väg upp och en marknad som är prisvärd, en fördel är att de kan svenska. Sedan känns det kulturmässigt rätt. Fotboll är en lagsport och jag upplever att de har kommit in väldigt snabbt i gruppen eller De visar mycket av det man tror att spelare från Finland har: väldigt bra inställning, inga konstigheter. De här citaten visar ett antal förklaringar som jag menar är goda motiv och anledningar till varför klubbarna under de senaste åren i större utsträckning valt att värva spelare från Finland.

Djurgårdens satsning är något som sticker ut från övriga klubbar och extra tydlig är satsningen under 2010, då föreningen inte har mindre än fem finländska spelare. Varav flertalet av dem är nyckelspelare i klubben. Sixten Boström är en annan person som är en stor anledningen till utvecklingen gällande antalet finländska spelare. Boström, har från sitt intåg i Örebro 2008, värvat tre stycken spelare från Finland och jag skulle vilja hävda att han har en viktig del i att andra klubbar också valt det här spåret.

Utan att ha något att jämföra med så vill jag hävda att en stor andel av de finländska värvningarna är lyckade. Flertalet av de spelarna jag redogjort för under de här dagarna har idag eller har haft nyckelroller i sina allsvenska klubbar. Det här menar jag är en stor anledning till att fler klubbar valt att satsa på finländska spelare. Jag menar vidare att det är intressant hur många av spelarna som har varit länge i sin allsvenska klubb och har blivit trotjänare i sina respektive klubbar. Jag tänker då på spelare som Nordback, Sjölund, Kuivasto.

Avslutningsvis vill jag belysa det som Tomi Maanoja och Joona Perovou visar med följande två citat: Sverige är en bra mellanstation för oss finländska spelare. Jag ville ha en ny utmaning och kulturen är ju liknande i Sverige jämfört med Finland och Allsvenskan är en liga där man kan gå framåt och en bra plats för mig just nu. Men mitt mål är att gå ännu längre. Citaten belyser det faktum att många finländska spelare ser Allsvenskan som en bra språngbräda för att relativt snart ta ännu ett steg vidare i karriären mot större ligor ute i Europa.


Frågan blir naturligtvis då, hur många av de finska spelarna har tagit steget vidare ut i Europa efter Allsvenskan? Tim Sparv och Roni Porokara är exempel på två relativt unga spelare, som tagit steget vidare från Allsvenskan och ut i Europa till större ligor. Spelare som Jonatan Johansson och Jari Litmanen hade imponerade karriärer innan de kom till Sverige och efter några år i Sverige flyttade både spelarna till de brittiska öarna. Således är det relativt få av de finländska spelarna som lyckats ta steget vidare till större ligor. Det ska bli intressant att följa utvecklingen för de talangfulla finländska spelarna som kom till Sverige under 2010 och se om de kan bättra på statistiken i just den här frågan. Således är den här bloggserien avklarad, men jag kommer att återkomma till den vid ett senare tillfälle.

Nu är det dags att blicka vidare, mot allsvenska spelare från vårat västra grannland Danmark under samma tidsperiod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0