Ruotsi - den finska invasionen (del 3)

I den tredje delen av succéserien Ruotsi - den finska invasionen kommer jag att ta ner analyserandet på individnivå. Liknande genomgång kommer, i senare inläggsserier, att genomföras med importer från andra länder.

I det första skedet kommer jag att bedöma spelarens resultat i föreningen han tillhört. Jag har valt att utgå efter rubrikerna; ordinarie, speltid (ej förstaval) samt utanför laget. Jag kommer inte att ta hänsyn till eller beakta spelarens skadehistorik under de här åren, utan bedömningen görs utifrån den perioden när spelaren var tillgänglig för spel (förutom i ett fall).

Ordinarie:
Jani Lyyski
Joona Toivo
Kasper Hämäläinen
Daniel Sjölund
Jari Ilola
Jens Portin
Tuomo Turunen
Paulus Roiha
Fredrik Nordback
Roni Porokara
Aki Rihilahti
Toni Kuivasto
Magnus Bahne
Tim Sparv
Jonatan Johansson
Tuomas Uusimäki

Speltid (ej ordinarie):
Tomi Maanoja
Joel Perovuo
Hannu Patronen
Paulus Arajuri
Markus Halsti
Tommy Wirtanen
Fredrik Svanbäck
Janne Saarinen
Jukka Sauso 


Utanför laget:

Henri Sillanpää
Tuomo Turunen
Robin Wikman
Denis Abdulahi
Niklas Pentillä

Egen kategori:
Jari Litmanen (allt för mycket skador för att kunna göra en bedömning)

En majoritet av spelarna som ingår i den här studien, nämligen 16 av 30, har således varit ordinarie i sina klubbar under huvuddelen av sin tid i respektive klubb. Anledningen till att Tuomo Turunen återkommer två gånger i resultatdelen är att han bedöms som ordinarie under sin tid i Trelleborg och utanför laget under sin tid hos IFK Göteborg. En djupare analys kommer att göras i den fjärde och avslutande delen. Men generellt går det dra slutsatsen att de spelare som hamnat i kategorin Utanför laget är unga spelare som värvats för framtiden.

Avslutningsvis i den här delen ska jag redogöra för hur långvariga de här spelarna har blivit i sina klubbar: Jag tycker att det ska bli intressant att se resultatet gällande kontinuitet och finländska spelare:

1 år: Jani Lyyski, Joona Toivo, Kasper Hämäläinen, Jens Portin, Paulus Roiha, Tuomo Turunen, Tuomas Uusimäki, Paulus Arajuri, Henri Sillanpää, Denis Abdulahi,
Niklas Pentillä

2 år: Roni Porokara, Aki Rihilahti, Tim Sparv, Hannu Patronen, Tommy Wirtanen, Janne Saarinen, Robin Wikman, Jukka Sauso

3 år: Magnus Bahne, Jonatan Johansson, Tomi Maanoja, Markus Halsti,

4 år: Fredrik Svanbäck

5 år:
Toni Kuivasto

6 år: Jari Ilola

7 år: Daniel Sjölund

9 år: Fredrik Nordback

Resultatet i undersökningen blir något missvisande då flertalet av spelarna enbart har haft möjlighet att spela i sin förening under en säsong. Det finns dock en tendens att spelarna stannar relativt länge i sina föreningar, exempelvis trotjänare som Fredrik Nordback, Daniel Sjölund, Jari Ilola och Toni Kuivasto.

Avslutningsvis ska jag redogöra för hur många av de här spelarna som idag spelar kvar i sina klubbar som de värvades till.
Spelar kvar: 14 spelare
Borta från klubben: 14 spelare

Även det här resultatet präglas av att en stor del av spelarna enbart varit i klubben under en säsong, nämligen under 2010. Dock vill jag påvisa sambandet mellan att en stor del av de finländska spelarna på ett eller annat sätt fått speltid i sina klubbar, vilket naturligtvis påverkar hur länge de blir kvar i klubben.

Imorgon kommer den fjärde och avslutande delen som jag hoppas ska bli intressant och analyserande. Precis som i tidigare delar vill jag avsluta det är inlägget med ett citat, den här gången från Joona Perovou:

Allsvenskan är en liga där man kan gå framåt och en bra plats för mig just nu. Men mitt mål är att gå ännu längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0