Ruotsi - den finska invasionen (del 2)

Jag har fått en hel del respons angående den första artikeln i den här inläggsserien och det är jag tacksam för. Förhoppningsvis gör jag Er inte besvikna när jag nu redogör för den andra delen i serien.

I det här inlägget kommer jag att redogöra för resultatet förening för förening och år för år. Vilken klubb har sammanlagt under de här åren haft flest finländska spelare? Hur ser fördelningen ut år för år? Går det att dra några slutsatser kring spelare från Finland och klubbtillhörighet?

Inledningsvis kommer jag att redogöra för resultatet och efter det diskutera kring det jag tycker är intressant. Resultatet visar antalet finländska spelare som respektive klubb hade under de åren jag studerat:

2006: Djurgården 2 stycken, Malmö 2 stycken, Örgryte 2 stycken, Elfsborg 1 spelare, Helsingborg 1 spelare.
2007: Djurgården 3 stycken, Halmstad 2 stycken, Malmö 2, stycken, Elfsborg 1 spelare, Helsingborg 1 spelare, Örebro 1 spelare.
2008: Djurgården 3 stycken, Halmstad 2 stycken, Helsingborg 2 stycken, Örebro 2 stycken, AIK 1 spelare, Elfsborg 1 spelare, Malmö 1 spelare.
2009: Djurgården 3 stycken, Örebro 3 stycken, Halmstad 2 stycken, Helsingborg 2 stycken, Häcken 2 stycken, AIK 1 spelare, Elfsborg 1 spelare, IFK Göteborg 1 spelare, Malmö 1 Spelare.
2010: Djurgården 5 stycken, Örebro 4 stycken, AIK, 1 spelare, Elfsborg 1 spelare, GAIS 1 spelare, Gefle 1 spelare, IFK Göteborg 1 spelare, Helsingborg 1 spelare, Häcken 1 spelare, Kalmar 1 spelare, Malmö 1 spelare, Åtvidaberg 1 spelare.

Efter den här genomgången kommer jag att redogöra för hur många olika finländska spelare, de allsvenska klubbarna haft under de här åren. Djurgården har under de här fem åren haft åtta stycken spelare från Finland. Örebro ligger fyra i sammanställningen med fyra stycken spelare. Malmö tar bronsplatsen med tre stycken spelare. Halmstad, Helsingborg, Häcken och Örgryte har under de här åren haft två stycken spelare. Sedan följer en rad klubbar, AIK, Elfsborg, GAIS, Gefle, Kalmar och Åtvidaberg som vardera haft varsin spelare från Finland.

De slutgiltiga och mer omfattande slutsatserna kommer jag att göra under den fjärde delen så idag kommer det att bli ett antal teasers som jag således kommer att utveckla senare i veckan.

Statistiken visar entydigt att finländska spelare i allsvenskan blir allt vanligare och att fler klubbar under årens gång har fått upp ögonen för spelare från Finland. Vidare visar resultatet att Djurgården är den förening som i störst omfattning satsat på spelare från Finland och det är något jag kommer att återkomma till i fjärde delen. När jag kommit över material från ledande personer inom föreningen så är det en strategi som klubben arbetet efter. Sixten Boström har gjort avtryck i Örebro och hans inträde i föreningen har förändrat antalet finländare i truppen på ett synligt sätt. Det är intressant att se antalet allsvenska föreningar som under 2010 hade finländska spelare i truppen jämfört med situationen 2006. Imorgon kommer jag helt subjektivt bedöma spelarna utifrån olika kategoriseringar. Precis som igår vill jag avsluta med ett citat i ämnet och idag är det Tomi Maanoja som lämnar det avtrycket:

Sverige är en bra mellanstation för oss finländska spelare. Jag ville ha en ny utmaning och kulturen är ju liknande i Sverige jämfört med Finland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0