Ruotsi - den finska invasionen (del 1)

                 

Bland svenska elitklubbar i ishockey finns en tradition och en kultur att hålla utkik österut när spelare ska värvas. Det här visas exempelvis av att det 2007 fanns hela 44 spelare från Finland i vår högsta ishockeyserie. Den senaste tiden har jag lagt märke till en liknande tendens när det gäller allsvenskan i fotboll och har därför genomfört en studie av finländska spelare i fotbollsallsvenskan från 2006 till 2010. Främst bygger studien på nyfikenhet då jag själv är intresserad av att se hur utvecklingen gått gällande spelare från Finland till allsvenskan.

Jag har valt att dela upp studien i fyra delar. I den här första delen kommer jag att redogöra för mitt resultat, gällande hur många finländska spelare allsvenskan haft under de här åren samt hur många klubbar spelarna är fördelade på. Studien visar på intressanta siffror och berättar, det som jag förmodat, att spelare från Finland har ökat lavinartat under de senare åren. Nedan följer sammanställningen år för år:

2006: Det fanns 8 stycken spelare från Finland fördelat på 3 stycken klubbar.

2007: Det fanns 10 stycken spelare från Finland fördelat på 6 stycken klubbar.

2008: Det fanns 12 stycken spelare från Finland fördelat på 7 stycken klubbar.

2009: Det fanns 16 stycken spelare från Finland fördelat på 9 stycken klubbar.

2010: Det fanns 19 stycken spelare från Finland fördelat på 12 stycken klubbar.


Resultatet är tydligt. Bara under den här femårsperioden har antalet spelare från Finland mer än dubblerats och antalet klubbar som använder sig av spelare från vårt östra grannland har ökat från 3 stycken till dagens siffra som är 12. Alltså 75 procent av klubbarna har spelare från Finland i sina trupper.

Imorgon kommer jag att analysera vidare kring den här frågan och presentera ny och intressant statistik i den andra delen av ”Rousi - den finska invasionen”. Jag vill avsluta med ett citat från Djurgårdens Stefan Alvén, som får fungera som en cliffhanger till morgondagens avsnitt:

”Vi har kommit fram till att den finska spelarmarknaden är intressant. Det är ett fotbollsland på väg upp och en marknad som är prisvärd.”



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0