Norrmän - Var är ni? (del 3)

Vi är framme vid den tredje delen av serien "Norrmän - Var är ni?", en intressant studie kring de norska spelare som förgyllt Allsvenskan från 2006 till dags datum. I den här delen kommer jag att ta ner analyserandet på individnivå istället för klubbperspektivet som dominerade den andra delen.

Inledningsvis kommer jag att bedöma de aktuella spelarnas resultat i de föreningarna som aktörerna tillhört. Jag har valt att utgå efter rubrikerna; ordinarie, speltid (ej förstaval) samt utanför laget. Jag kommer inte att ta hänsyn till eller beakta spelarens skadehistorik under de här åren, utan bedömningen görs utifrån den perioden när spelaren var tillgänglig för spel.

Ordinarie:
Ardian Gashi
Petter Furusteh Olsen
Jon Inge Höiland
Steinar Strömsnes
Eirik Dybendal

Speltid (ej förstaval):
Bernt Hulsker
Öyvind Gram
Glenn Roberts
Per Verner Wågan Rönning
Roger Risholt

Utanför laget:
-

Jag vill hävda att de norska spelarna generellt sett utefter speltid varit lyckade. Hälften av spelarna, alltså 5 av 10 spelare, har jag betecknat som helt ordinarie i sina respektive klubblag under de här åren. De andra fem spelarna som jag inte rubricerat som förstaval har alla fått en hel del speltid i sina respektive klubbar. Det finns några spelare som gjort ett rejält avtryck i Sverige med bra insatser, jag pratar då framförallt om Ardian Gashi, Petter Furuseth-Olsen och Jon Inge Höiland. Intressant att inte någon spelare hamnar i kategorin utanför laget, även om två spelare låg i riskzonen.

Jag vill avsluta med att redogöra för hur långvariga de här spelarna har blivit i sina klubbar: Jag tycker att det ska bli intressant att se resultatet gällande kontinuitet och norska spelare:

1 år: Öyvind Gram, Steinar Stömsnes, Glenn Roberts, Per Verner Wågan Rönning och Ardian Gashi
2 år: Bent Hulskler och Roger Risholt
4 år: Petter Furuseth Olsen
5 år: Eirik Dybendal och Jon Inge Höiland

Hälften av spelarna har inte tillhört sin allsvenska klubb mer än ett år, vilket jag tycker är relativt häpnadsväckande siffror. Vidare är det bara tre spelare som tillhört sin allsvenska klubb mer än två år. Det går således att dra slutsatsen, utefter det här resultatet, att norska spelare generellt inte blir särskilt långvariga i sina respektive allsvenska klubbar. Imorgon kommer jag att avsluta den här bloggserien med att djupare analysera angående det resultat som jag fått fram i de här tre delarna.


Kommentarer
Postat av: Bonke

Ska bli spännande att läsa analysen, varför de är här så kort tid

2010-12-15 @ 15:16:11
Postat av: mange

Hoppas du blir nöjd med den fjärde delen.

2010-12-16 @ 06:30:04
URL: http://carecamange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0