Norrmän - Var är ni? (del 2)

Då var vi framme vid den andra delen av bloggserien “Norrmän - Var är ni?”. I den här delen kommer jag att studera de norska spelarna utifrån ett klubbperspektiv. Målet med den här andra delen är att besvara frågan vilken klubb som sammanlagt haft flest norska spelare under de här åren samt spörsmålet hur fördelningen ser ut år för år. Som jag redogjorde för i första delen är den här undersökningen kring norska spelare inte lika omfattande som de två föregående serierna.

Inledningsvis kommer jag att redogöra för antalet norska spelare de allsvenska klubbarna hade under de här åren jag har studerat:

2006: AIK 1 spelare, Hammarby 1 spelare, Häcken 1 spelare och Malmö 1 spelare.
2007: AIK 2 spelare, Malmö 1 spelare.
2008: Norrköping 1 spelare.
2009: -
2010: Åtvidaberg 2 spelare, Gefle 1 spelare, Helsingborg 1 spelare.

AIK och Åtvidaberg är således de klubbarna som i störst utsträckning valt att värva norska spelare till sina klubbar. Sammanlagt är det åtta stycken allsvenska klubbar som under de här åren haft norska spelare i sina trupper. Precis, som i fallet Danmark, menar jag att den skrala mängd norska spelare är ett resultat av att spelare i norska ligan har betydligt bättre ekonomiska förutsättningar än spelare i Allsvenskan. Det här medför att norska spelare avböjer spel i Allsvenskan utan istället flyttar till andra ligor runt om i Europa när flyttlasset går från Norge.

Efter den här genomgången kommer jag att redogöra för hur många olika norska spelare, de allsvenska klubbarna haft under de här åren. AIK och Åtvidaberg har sammanlagt haft 2 spelare av norskt ursprung. Sedan är det ett koppel av klubbar med 1 norsk spelare. Klubbarna som omfattas av den beskrivningen är Gefle, Hammarby, Helsingborg, Häcken, Norrköping och Malmö. Som jag redogjorde för i stycket ovan är det alltså tio spelare som medverkar i den här undersökningen. De mer omfattande slutsatserna kommer jag att redogöra för i den fjärde och avslutande delen. Imorgon kommer jag helt subjektivt att bedöma spelarna utifrån olika kategoriseringar, det handlar exempelvis om speltid och klubbtillhörighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0