Norrmän - Var är ni? (del 1)

Rubriken är den här gången något ledande och säger en hel del kring det resultat jag kommer att redogöra för i den här bloggserien. Precis som i fallet Danmark så har vi en vana att svenska spelare åker över och spelar i Tippeligan. Den här bloggserien kommer dispositionsmässigt att se likadan ut som undersökningarna jag gjorde med spelare från Finland och Danmark. Förklaringen är att en jämförande analys kommer att göras senare.

Jag har valt att dela upp studien i fyra delar. I den här första delen kommer jag att redogöra för mitt resultat, gällande hur många norska spelare Allsvenskan haft under de här åren samt hur många klubbar spelarna är fördelade på. Åren jag studerar är från 2006 till 2010.

2006: Det fanns 4 stycken spelare från Norge fördelat på 4 stycken klubbar.
2007: Det fanns 3 stycken spelare från Norge fördelat på 2 stycken klubbar.
2008: Det fanns 1 spelare från Norge fördelat på 1 klubb.
2009: -

20010: Det fanns 4 stycken spelare från Norge fördelat på 3 stycken klubbar.

Jag blev oerhört förvånad att det under de här åren varit så få norska spelare i våra allsvenska klubbar. 2009 fanns det som tabellen visar inte en enda spelare med norskt ursprung i Allsvenskan. Det finns två toppår som utkristalliseras i resultatet och det är 2006 och 2010 då det fanns fyra stycken spelare från Norge. Jag är förvånad att det är så mycket färre norska spelare att studera än det var danska spelare under samma period. Den norska och danska ligan har ungefär samma storleksförhållande gentemot Allsvenskan och därför trodde jag att det skulle ungefär lika många norrmän som danskar i serien. Siffrorna som presenteras ovan kommer att förklaras mer ingående längre fram i bloggserien. Imorgon kommer jag att presentera resultatet förening för förening och år för år. Vilken klubb har sammanlagt under de här åren haft flest norska spelare och hur ser fördelningen ut år för år? De intressanta svaren redovisas imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0