Island - Vulkanutbrott (del 4)

Jag tycker att den här undersökningen kring isländska spelare varit den roligaste och intressantaste att göra hittills. Vet inte om det beror på att min motivation varit högre just de här dagarna eller om studien bjuder på intressantare resultat än de tre tidigare serierna. I den här avslutande delen kommer jag att presentera ett antal punkter som jag fastnat för under de tre första delarna och som jag tycker är värda att uppmärksamma lite extra,

Först och färst ska det nämnas att det här har varit en omfattande studie, med många olika spelare att studera, om man ställer studien i jämförelse med den danska och norska diton. Omfattningen har gjort arbetet tidskrävande men samtidigt har det varit oerhört stimulerande och intressant. Vidare vill jag tillägga att det framkommit en hel del intressanta spelare som jag kommer grotta ner mig lite extra i den här delen.

Toppåren för isländska spelare i Allsvenskan var 2008 och 2009. Under de här åren var det 12 respektive 10 spelare i de allsvenska lagen. Sammanlagt är det tretton olika klubbar som haft isländska spelare i sina trupper och det tycker jag är en hög siffra. Generellt har de isländska spelarna gjort bra ifrån sig och lyckas allt som oftast ta en ordinarie tröja i sina respektive klubbar. Det är Göteborgsklubbarna som dominerar när det handlar om föreningar som haft flest spelare från Island. Sammanlagt har GAIS, IFK Göteborg och Häcken haft nio stycken spelare under de här åren. GAIS är den klubben som sticker ut från mängden med sammanlagt fem spelare under tidsperioden.

Intressant kuriosa är att fyra av spelarna från studien har tillhört två eller fler allsvenska klubbar. Det handlar om Helgi Danielsson som inledde sin allsvenska karriärer i smålandsklubben Öster. Efter två år hos Växjöklubben har han även tillhört Elfsborg och AIK. Övrig spelare som ingår i den här skaran är Gunnar Thor Gunnarsson, Ari Skulason och Johann Gudmundsson som alla har tillhört två allsvenska klubbar hittills.

När det handlar om duktiga spelare och starka profiler från den här studien vill jag uppmärksamma ett antal spelare som jag tycker förtjänar lite extra utrymme. Ragnar Sigurdsson är en mittback som tillhört IFK Göteborg under flera säsonger. Han har visat en stabilitet och genomgående varit en av Allsvenskans bästa mittbackar under sina tre år i serien. Jag tror att “Ragge”, som han kallas, kommer att bli proffs i en större klubb under vintern. Gunnar Heidar Thorvaldsson ska också nämnas i det här sammanhanget. Han är nämligen den enda spelaren, i det här sällskapet, som kan titulera sig allsvensk skyttekung. Thorvaldsson har efter säsongen 2006 haft svårt att prestera i större klubbar, men har en förmåga att vara på rätt plats vid rätt tillfälle i straffområdet. Petur Marteinsson är en legend i Hammarbylägret. En mittback med pondus och spelsinne som få. Under flera säsonger tillhörde han en av seriens bästa på positionen och bör därför hyllas i den här spalten. Sist men inte minst vill jag nämna Helgi Danielsson som under sin tid i Elfsborg var en nyckelspelare med sitt uppoffrande spel och på det stora hela goda spelsinne. Idag tillhör han AIK där han på ett förtjänstfullt sätt bidrog till att Solnaklubben höll sig kvar i högsta serien.

Efter att ha studerat de isländska spelarnas ålder uppkom en tydlig ålderstendens som jag här vill redogöra för. Fjorton av tjugotvå spelare var när de värvades till Allsvenskan 23 år eller yngre. Sålunda finns en trend att allsvenska klubbar söker unga och talangfulla isländska spelare som förhoppningsvis utvecklas till färdiga spelare. Ett bra exempel på det är Ragnar Sigurdsson. En spelare som fått sitt genombrott, dock inte i Allsvenskan är Sölvi Ottessen. Efter fyra år i Djurgården med begränsad speltid vände han blickarna mot Danmark där han idag är ledande i Nordens bästa lag FC Köpenhamn. Nämnas bör också Hjalmar Jonsson och Petur Marteinsson som tillsammans spelat 14 säsonger i Allsvenskan.

Imorgon tar vi oss an spelare från Argentina, ska bli intressant att studera spelare därifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0