Island - Vulkanutbrott (del 3)

Arbetet med de isländska spelarna är redan framme vid den tredje delen av totalt fyra. I den här delen kommer jag att ta ner analyserandet på individnivå istället för klubbperspektivet som dominerade den andra delen.

Inledningsvis kommer jag att bedöma de aktuella spelarnas resultat i de föreningarna som aktörerna tillhört. Jag har valt att utgå efter rubrikerna; ordinarie, speltid (ej förstaval) samt utanför laget. Jag kommer inte att ta hänsyn till eller beakta spelarens skadehistorik under de här åren, utan bedömningen görs utifrån den perioden när spelaren var tillgänglig för spel:

Ordinarie:
Helgi Danielsson

Ragnar Sigurdsson
Hjalmar Jonsson
Elmar Bjarnason
Hannes Sigurdsson
Jonas Gudni Saevarsson
Gunnar Heidar Thorvaldsson
Eyjólfur Hédinsson
Gardar Gunnlaugsson
Hallgrímur Jónasson
Ari Skulason
Petur Marteinsson
Emil Hallfredsson

Speltid (ej förstaval):
Gunnar Thor Gunnarsson
Guldjon Baldvinsson
Gudmundur Gunnarsson
Johann Gudmundsson
Olafur Skulason
Sölvi Ottesen
Sverrir Gardarsson
Heidar Geir Juliusson
Kari Arnason

Utanför laget:
-

Efter denna digra genomgång kring spelarnas insatser i respektive klubb kommer jag att göra en kort genomgång och några korta med intensiva instick kring det jag fått fram. Tabellen visar att 60 procent av de isländska spelarna som varit i Allsvenskan under de här åren kan betecknas som ordinarie i sina respektive klubbar. Listan presenterar också ett antal oförglömliga spelare som förgyllt Allsvenskan under ett eller flera år. De här spelarna kommer jag att återkomma till under den avslutande delen imorgon. Slutsatsen som går att dra är att isländska spelare som värvas till Allsvenskan generellt tar en startplats i sin allsvenska förening eller i alla fall i hög utsträckning får speltid .

Nu kommer jag att redogöra hur länge spelarna stannar i respektive klubb:

1 år: Helgi Danielsson, AIK,
Guldjon Baldvinsson, GAIS, Gudmundur Gunnarsson, GAIS, Heidar Geir Juliusson, Hammarby, Emil Hallfredsson, Malmö FF

2 år:
Hallgrímur Jónasson, GAIS, Jonas Gudni Saevarsson, Halmstad, Elmar Bjarnason, Göteborg, Helgi Danielsson, Elfsborg, Sverrir Gardarsson, GIF Sundsvall, Gunnar Thor Gunnarsson, Hammarby, Gunnar Heidar Thorvaldsson, Halmstad BK, Ari Skulason, BK Häcken, Helgi Danielsson, Öster

3 år:Eyjólfur Hédinsson, GAIS, Ragnar Sigurdsson, Göteborg, Olafur Skulason, Helsingborg, Johann Gudmundsson, GAIS, Ari Skulason, GIF Sundsvall, Hannes Sigurdsson, GIF Sundsvall, Gardar Gunnlaugsson, IFK Norrköping, Gunnar Thor Gunnarsson, IFK Norrköping, Kari Arnason, Djurgården Petur Marteinsson, Hammarby

4 år: Sölvi Ottesen, Djurgården

7 år: Hjalmar Jonsson, Göteborg.

Det absolut vanligaste, enligt tabellen ovan, är att de isländska spelarna stannar två eller tre säsonger i sina allsvenska klubbar. Jag tycker det är intressant att tolv av spelarna har stannat tre år eller längre i sina klubbar. Det här tyder på att klubbarna väljer att satsa på sina isländska spelare under en längre period samt att de gör bra ifrån sig. Resterande del av analysen kommer jag att spara till morgondagens avslutande del som jag hoppas ska bli fullmatad med analyser och intressanta genomgångar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0