Island - Vulkanutbrott (del 2)

I den här andra delen av bloggserien “Island - Vulkanutbrott” kommer jag att studera de isländska spelarna utifrån ett klubbperspektiv. Målet är att under det här inlägget besvara frågan vilken klubb som sammanlagt haft flest isländska spelare under de här åren samt frågeställningen hur fördelningen ser ut år för år. Inledningsvis kommer jag att redogöra för antalet isländska spelare de allsvenska klubbarna hade under de här åren jag har studerat:

2006: Djurgården 2 spelare, Hammarby 2 spelare, GAIS 1 spelare, Halmstad 1 spelare, Häcken 1 spelare, Malmö 1 spelare och Öster 1 spelare.

2007: GAIS 2 spelare, IFK Göteborg 2 spelare, Hammarby 2 spelare, Djurgården 1 spelare och Helsingborg 1 spelare.

2008: Gif Sundsvall 3 spelare, GAIS 2 spelare, IFK Göteborg 2 spelare, IFK Norrköping 2 spelare, Djurgården 1 spelare, Elfsborg 1 spelare och Helsingborg 1 spelare.

2009: GAIS 4 spelare, IFK Göteborg 3 spelare, Elfsborg 1 spelare, Halmstad 1 spelare och Helsingborg 1 spelare.

2010: IFK Göteborg 3 spelare, GAIS 2 spelare, AIK 1 spelare och Halmstad 1 spelare

Det är ett antal klubbar som valt att fokusera på isländska spelare i olika perioder. Det är främst de två Göteborgsklubbarna jag kommer att titta närmare på i det här stycket Att GAIS hade fyra stycken islänningar 2009 är naturligtvis något som sticker ut lite extra, det året verkar föreningen haft en tydlig strategi att värva isländska spelare. Vidare vill jag nämna att GAIS är den enda allsvenska föreningen som haft isländska spelare under alla de här fem åren. Annan intressant kuriosa är att IFK Göteborg haft mer än en isländsk spelare de senaste fyra åren. Efter den här genomgången kommer jag att redogöra för hur många olika isländska spelare de allsvenska klubbarna haft under de här åren.

Den klubben med flest isländska spelare under den här perioden är Göteborgsklubben GAIS med fem stycken spelare. Tre stycken klubbar har haft vardera tre stycken spelare med isländskt ursprung under de här åren, klubbarna jag härmed avser är GIF Sundsvall, IFK Göteborg och Hammarby. Djurgården, Halmstad och IFK Norrköping har haft två spelare under åren jag åsyftar med. Följande klubbar har avslutningsvis haft en spelare, AIK, Elfsborg, Helsingborg, Häcken, Malmö och Öster.

De mer omfattande slutsatserna kommer jag att redogöra för i den fjärde och avslutande delen. Redan idag kommer jag dock att bjuda på något litet som således kommer att utvecklas senare i veckan. Sammanlagt är det 22 stycken isländska spelare som tillhört Allsvenskan under de här åren fördelade på sammanlagt 13 stycken klubbar. Intressanta uppgifter har framkommit under arbetet med den här delen, exempelvis kring spelare som tillhört mer än en förening. Mina tankar kring det här kommer dock utvecklas vid senare tillfälle.

Imorgon kommer jag helt subjektivt att bedöma spelarna utifrån olika kategoriseringar, det handlar om speltid och klubbtillhörighet.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0