Island - Vulkanutbrott (del 1)

Idag inleds den fjärde delen kring importer i Allsvenskan mellan 2006-2010. Sedan tidigare har jag redogjort för de tre nordiska länderna Finland, Danmark samt Norge och idag är det dags för det fjärde och sista landet från Norden. Jag talat då naturligtvis om spelare från Island. Anledningen till att bloggserien fått underrubriken “Vulkanutbrott”, är den mängd spelare som kommit från Island till Allsvenskan under de här åren, likt den lava som sprutar ut från en vulkan. Den här bloggserien kommer dispositionsmässigt att se likadan ut som undersökningarna jag gjorde med spelare från Finland, Danmark och Norge. Förklaringen är att en jämförande analys kommer att göras senare.

Jag har valt att dela upp studien i fyra delar. I den här första delen kommer jag att redogöra för mitt resultat, gällande hur många isländska spelare Allsvenskan haft under de här åren samt hur många klubbar spelarna är fördelade på. Åren jag studerar är från 2006 till 2010.

2006: Det fanns 9 stycken spelare från Island fördelat på 7 stycken klubbar.

2007: Det fanns 8 stycken spelare från Island fördelat på 5 stycken klubbar.

2008: Det fanns 12 stycken spelare från Island fördelat på 7 stycken klubbar.

2009: Det fanns 10 stycken spelare från Island fördelat på 5 stycken klubbar.


2010: Det fanns 7 stycken spelare från Island fördelat på 4 stycken klubbar.

Slutsatsen jag dragit utefter det resultat jag presenterat idag är att det har varit en stor omfattning av isländska spelare under de här åren. De två toppåren gällande isländska spelare är 2008 och 2009, då det fanns 12 respektive 10 stycken spelare från Island i Allsvenskan. Antalet klubbar som haft tillhörande isländska spelare har också hållit sig relativt stabilt under de här åren, åren 2006 samt 2008 hade hälften av klubbarna isländska spelare i sina trupper. Det finns ett antal tendenser jag funnit vid arbetet med den här delen som jag kommer återkomma till vid senare avsnitt. Det handlar exempelvis om enstaka klubbar som under vissa år haft ett stort antal spelare samt omfattningen av utövare från det berörda landet. Imorgon kommer jag att presentera resultatet förening för förening och år för år. Vilken klubb har sammanlagt under de här åren haft flest isländska spelare och hur ser fördelningen ut år för år? Svaren redovisas imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0