Dansk Dynamit (del 4)

Då har det blivit hög tid att sammanfatta den här studien om danska spelare som tagit sitt pick och pack med sig över sundet och förgyllt Allsvenskan. Studien har inte varit lika omfattande som den finska studien, på grund av att antalet spelare i den här undersökningen varit betydligt färre.

Förklaringen till att det generellt är få danska spelare i Allsvenskan menar jag handlar om ekonomi. Jag har varit inne på det här i tidigare delar, men det tål att upprepas. Det högre löneläget i Danmark gör att svenska klubbar har svårt att attrahera danska spelare till Sverige.

Av de spelare som ingår i den här undersökningen har jag kristalliserat ut två olika grupper av danska spelare som värvas till Allsvenskan. Det handlas dels om unga talanger som stannar kort tid i sina klubbar och som får relativt begränsad speltid. Jag tänker då på spelare som Olcay Senoglu och Mike Jensen. Den andra gruppen är färdiga spelare som har hög status i Danmark och i sina danska klubbar, spelare som ingår i den kategorin är Kim Christensen, Ulrich Vinzents och Jesper Christiansen. Det här är spelare som uttalat kommer till Sverige för att vinna titlar. Namn som har framgångsrika karriärer bakom sig och är relativt stora namn i Danmark men ändå väljer Allsvenskan som arbetsplats. Jesper Christiansens uttalande på fotbolldirekt.com stärker den här tesen: “

Det var många som sa: "Varför gå till Sverige, alla svenskar kommer ju hit?" Men jag ville ha en utmaning och jag tror verkligen att vi i Elfsborg har något stort på gång, med väldigt många lovande unga spelare”. Kim Christensen betonade i sin tur vikten av nya utmaningar när han bytte från Nordsjälland mot IFK Göteborg och att han ville vinna titlar.

Vidare vill jag i de här slutsatserna nämna spelare som fått kultstatus hos sina klubbar. Det första exemplet är Mikkel Jensen, som under många år tillhörde de tongivande spelarna i Hammarby samt att fick han uppgiften att vara lagkapten. Som extra kuriosa ska också nämnas att det satts upp en teaterpjäs kring Mikkel Jensen och hans tid i Hammarby. Den andra spelaren jag vill ta som exempel gällande kultstatus är Ulrich Vinzents, som hittills varit fem år i Malmö FF. Vinzents har gjort sig ett namn via att alltid ge hundra procent på matcherna och alltid visa upp ett stort hjärta i sitt spel. Det här har gjort att supporters till MFF tagit till sig spelaren till sina hjärtan. Ett tredje och sista exempel är Lars Larsen som under flera år var tongivande på Örebros mittfält och fångande fansens hjärtan

Min analys är att de danska spelarna generellt sett varit framgångsrika. Jag tänker på namn som Kim Olsen, Ulrich Vinzents, Kim Christensen, Lars Larsen och Mikkel Jensen som alla gjort oerhört bra ifrån sig i sina klubblag. Vidare visar studien att åtta av tretton spelare varit helt ordinarie, vilket jag betecknar som en mycket hög siffra.

Det finns en tendens att Skåneklubbar förekommer oftare än andra lag i den här serien. Ungefär hälften av de danska spelarna i Allsvenskan under de här åren har tillhört en klubb hemmahörande i Skåne. Det geografiska läget är en logisk slutsats att dra i det här sammanhanget. Malmö FF och Hammarby är på klubbnivå de spelare som mest frekvent förekommer som arbetsgivare för danskarna.

Avslutningsvis vill jag hänvisa till en intervju med Jesper Christiansen som gjorde i samband med att FCK tog sig vidare i CL och många av hans uttalanden tenderar att passa in i den här serien. Christiansen nämner att den danska ligan är något jämnare än Allsvenskan, men att det på de stora hela inte skiljer särskilt mycket i kvalitet. Han tror också det är möjligt för svenska lag att åstadkomma något liknande som FCK precis har gjort i europaspel. Kontinuitet är ett ord som han vill nämna som framgångsrecept i europaspel. Avslutningsvis passar han också på att hylla topplagen i Allsvenskan som han tycker spelar bra och positiv fotboll, nivån är betydligt högre än han trodde när han flyttade hit.

 Nästa bloggserie kommer att belysa spelare från Norge, med start imorgon. Ha en trevlig söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0