Dansk Dynamit (del 3)

Vi är redan framme vid den tredje delen av serien “Dansk Dynamit”, en intressant studie kring de danska spelarna i Allsvenskan från 2006 till dags datum. I den här delen kommer jag att ta ner analyserandet på individnivå istället för klubbperspektivet som dominerade den andra delen.

Inledningsvis kommer jag att bedöma de aktuella spelarnas resultat i de föreningarna som aktörerna tillhört. Jag har valt att utgå efter rubrikerna; ordinarie, speltid (ej förstaval) samt utanför laget. Jag kommer inte att ta hänsyn till eller beakta spelarens skadehistorik under de här åren, utan bedömningen görs utifrån den perioden när spelaren var tillgänglig för spel .

Ordinarie:
Kim Christensen
Kim Olsen
Jesper Christiansen
Mikkel Jensen
Ulrich Vinzents
Cristian Traoré
Peter Christiansen
Lars Larsen

Speltid (ej förstaval):
Mike Jensen
Olcay Senoglu
Kim Larsen
Jesper Bech
Jesper Håkansson

Utanför laget:
-

De danska värvningarna har utefter speltid, generellt, varit mycket lyckade. I den här undersökningen har hela 8 av 13 danskar varit ordinarie i sina klubblag. Det ska också påpekas att spelare som Jesper Bech och Mike Jensen låg i gränszonen till att hamna i ordinariekategorin. Jag kommer att utveckla analysen i morgondagens avslutande del, som en teaser vill jag nämna att det finns två olika grupper av danska spelare. Det resonemanget kommer att få sitt svar imorgon.

Jag vill avsluta med att redogöra för

hur långvariga de här spelarna har blivit i sina klubbar: Jag tycker att det ska bli intressant att se resultatet gällande kontinuitet och danska spelare:

1 år: Jesper Christiansen, Mike Jensen, Kim Larsen, Jesper Håkansson
2 år: Mikkel Jensen, Olcay Senoglu, Peter Christiansen, Jesper Bech
3 år Kim Christensen, Kim Olsen
5 år: Christian Traoré, Ulrich Vinzents, Lars Larsen
7 år: Mikkel Jensen

Anledningen till att Mikkel Jensen står på två ställen är att han tillhört två olika klubbar under den här tiden. Utav de tretton spelarna som ingår i studien är det bara tre stycken som idag tillhör svenska klubbar. Det är flera av de här spelarna som varit mycket uppskattade i sina klubbar och som har hög status bland föreningens supportrar, något jag återkommer till imorgon. Då kommer jag även att avsluta den här bloggserien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0