Dansk Dynamit (del 2)

I den här andra delen av bloggserien Dansk Dynamit kommer jag att studera de danska spelarna utifrån ett klubbperspektiv. Målet är att under det här inlägget besvara frågan vilken klubb som sammanlagt haft flest danska spelar under de här åren samt spörsmålet hur fördelningen ser ut år för år. Som jag redogjorde för i första delen är den här undersökningen kring danska spelare inte lika omfattande som den föregående om finländska spelare.

Inledningsvis kommer jag att redogöra för antalet danska spelare de allsvenska klubbarna hade under de här åren jag har studerat.

2006: Malmö 2 spelare, Djurgården 1 spelare, Hammarby 1 spelare, Helsingborg 1 selare, Kalmar 1 spelare.

2007: Hammarby 2 spelare, Malmö 1 spelare och Trelleborg 1 spelare, Örebro 1 spelare.

2008: Hammarby 2 spelare, Malmö 2 spelare, IFK Göteborg 1 spelare, Trelleborg 1 spelare, Örebro 1 spelare.

2009: Hammarby 2 spelare, Brommapojkarna 1 spelare, IFK Göteborg 1 spelare, Trelleborg 1 spelare, Örebro 1 spelare.

2010: Brommapojkarna 1 spelare, IF Elfsborg 1 spelare, IFK Göteborg 1 spelare, Malmö FF 1 spelare, Örebro SK 1 spelare.

Det är två klubbar som sticker ut från mängden i jämförelse med de andra klubbarna. Både Malmö FF och Hammarby IF har varje säsong under den studerade perioden, om de varit i Allsvenskan, haft danska spelare i sin trupp. Antalet är inte lika omfattande som, i fallet Finland, men slutsatsen går ändå att dras. Mer intressant kommer morgondagen att bli, då jag studerar och bedömer spelarna individuellt, där går betydligt fler slutsatser att dras. Min förklaring till att klubbarna har så få danska spelare i jämförelse med finländska spelare är pengar. Danska spelare har, generellt sätt, bättre lön i sin egen liga och därför ser få någon mening till att fortsätta sin karriär i Sverige. Det finns dock undantag och de kommer jag att återkomma till.

Efter den här genomgången kommer jag att redogöra för hur många olika danska spelare, de allsvenska klubbarna haft under de här åren. Malmö har haft flest med sammanlagt 3 spelare. Hammarby och Örebro slutar tvåa i undersökningen med två spelare. Efter det följer ett antal klubbar med endast en dansk under de här åren. Dessa klubbar är; Brommapojkarna, Djurgården, Elfsborg, Helsingborg, Kalmar, Trelleborg.

De mer omfattande slutsatserna kommer jag att redogöra för i den fjärde och avslutande delen. Redan idag kommer jag dock att bjuda på något litet som således kommer att utvecklas senare i veckan. Sammanlagt är det 11 danska spelare som tillhört Allsvenskan under de här åren. En slutsats som går att dra är att Skåneklubbarna dominerar den här sammanställningen. Av de 13 danska spelare som spelat i Sverige, under de här åren, har hälften av dem tillhört en klubb hemmahörande i Skåne.

Imorgon kommer jag helt subjektivt att bedöma spelarna utifrån olika kategoriseringar, det handlar om speltid och klubbtillhörighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0