Dansk Dynamit (del 1)

Vi är vana att svenska spelare tar sig över sundet och börja spela i den, med allsvenska mått mätt, penningstinna ligan i Danmark. I den här undersökningen tittar jag på spelare som valt den andra vägen, alltså spelare från Danmark som valt att krydda Allsvenskan med sina fotbollskonster. Den här bloggserien kommer att dispositionsmässigt se likadan ut som undersökningen jag gjorde med spelare från Finland. Förklaringen är att en jämförande analys kommer att göras senare.

Jag har valt att dela upp studien i fyra delar. I den här första delen kommer jag att redogöra för mitt resultat, gällande hur många danska spelare Allsvenskan haft under de här åren samt hur många klubbar spelarna är fördelade på. Åren jag studerar är från 2006 till 2010.

2006: Det fanns 6 stycken spelare från Danmark fördelat på 4 stycken klubbar.

2007: Det fanns 5 stycken spelare från Danmark fördelat på 4 stycken klubbar.

2008: Det fanns 7 stycken spelare från Danmark fördelat på 5 stycken klubbar.

2009: Det fanns 5 stycken spelare från Danmark fördelat på 4 stycken klubbar.


2010: Det fanns 5 stycken spelare från Danmark fördelat på 5 stycken klubbar.

Antalet danska spelare i Allsvenskan har hållt sig relativt stabilt under de här åren, med en liten topp 2008. I jämförelse med hur många spelare som flyttar från Sverige till Danmark så är siffran mycket låg. En stor förklaring till det är naturligtvis pengar och det är något jag kommer att återkomma till. De här siffrorna som presenteras ovan kommer att förklaras mer ingående längre fram i bloggserien. Imorgon kommer jag att presentera resultatet förening för förening och år för år. Vilken klubb har sammanlagt under de här åren haft flest danska spelare och hur ser fördelningen ut år för år? Svaren redovisas som sagt imorgon.

Jag vill avsluta med ett citat från Elfsborgs målvakt Jesper Christiansen som på hemsidan fotbolldirekt.com förklarar varför han valde Elfsborg och vilka kommentarer han fick från bekanta i Danmark:
Det var många som sa: "Varför gå till Sverige, alla svenskar kommer ju hit?" Men jag ville ha en utmaning och jag tror verkligen att vi i Elfsborg har något stort på gång, med väldigt många lovande unga spelare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0