Brasilien - “Atlas” (del 1)

Nu har jag kommit fram till det avslutande landet som jag ska studera importer från och det landet är därifrån de allsvenska klubbarna hämtar flest spelare från. Landet jag hänvisar till är naturligtvis Brasilien. Spelare från Brasilien har varit ett stående inslag i de allsvenska klubbarna under de här åren arbetet härrör, alltså 2006-2010. Arbetet har innehållt en kollosald mängd spelare, vilket medfört ett antal timmars arbete för att få fram intressant och givande information ur det digra materialet. Underrubriken hänvisar till det massiva material som den här studien utgår från. Precis som i tidigare delar kommer jag att presentera materialet i fyra delar. I den här första delen kommer jag att redogöra för mitt resultat, gällande hur många brasilianska spelare Allsvenskan haft under de här åren samt hur många klubbar spelarna är fördelade på. Åren jag studerar är från 2006 till 2010.

 

2006: Det fanns 17 stycken spelare från Brasilien fördelat på 7 stycken klubbar.

 

2007: Det fanns 15 stycken spelare från Brasilien fördelat på 7 stycken klubbar.

 

2008: Det fanns 12 stycken spelare från Brasilien fördelat på 7 stycken klubbar.

 

2009: Det fanns 16 stycken spelare från Brasilien fördelat på 7 stycken klubbar.

2010: Det fanns 20 stycken spelare från Brasilien fördelat på 9 stycken klubbar.

 

Antalet klubbar som således haft brasilianska spelare har hållit sig relativt stabilt under den här femårsperioden. Året med flest brasilianare är som listan visar 2010 och det ska bli intressant om det här är en trend som håller i sig till nästa säsong. Som en teaser till nästa del vill jag upplysa om att det är framförallt en klubb som dominerar den här statistiken kring brasilianska spelare och det kommer jag att redogöra för mer detaljerat under morgondagen. Vidare är det också så att trots den stora mängd spelare finns det ett antal klubbar som inte haft en enda brasilianare under de här åren, vilka det är kommer jag också att återkomma till senare i den här bloggserien. Vilken klubb har sammanlagt under de här åren haft flest brasilianska spelare? Svaren redovisas imorgon.


Kommentarer
Postat av: Maifare

Det måste väl vara Kalmar som har haft flest brasilianare? Det är ju i alla fall de som har haft bäst resultat med det och också blivit mest förknippade med det. I årets silly season har jag inte läst mycket om brasilianska spelare till allsvenskan, är det en mättad marknad för svenska klubbar eller är de för dyra nu när de visat resultat.

2011-02-27 @ 12:45:34
URL: http://www.skadelaget.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0