Astrit Ajdarevic

Det här inlägget kommer att beröra en infekterad övergång av en mycket talangfull 20-årig spelare. En spelare som i November valde att skriva på för den anrika klubben IFK Norrköping. Efter ett antal år i England valde spelaren att flytta hem till Sverige och Örebro SK under sommaren 2009. Sejouren hos närkingarna blev dock kortvarig och Norrköping har sedan någon månad tillbaka varit hans nya arbetsgivare.


Spelarens uttalande efter att ha skrivit på för Norrköping visar en spelare med gott självförtroende, men som också skruvar upp förväntningarna på sig själv. ”Peter Hunt och Tony Martinsson har övertygat mig. Namnet IFK talar för sig själv. Alla SM-gulden. Dom är vinnare och jag är vinnare.”
Under Astrits korts sejour i ÖSK gjorde han fyra mål på tolv matcher. Det här är naturligtvis ett mycket bra facit, för en spelare som tidigare inte testats på seniornivå. Jag tycker dock man bör vara medveten om att Astrit har haft stora svårigheter att ta en ordinarie plats i ÖSK under hösten. De summorna som det spekuleras i att han erhåller i Norrköping tycker jag det går att diskutera kring. Beloppet det pratats om är ett fyraårskontrakt värt tio miljoner kronor.

Jag tror att mycket av förklaringen till klubbytet handlar om speltid. Norrköping och deras ansvariga kunde på ett annat sätt än konkurrenterna i Örebro lova och garantera Astrit en viktig roll i laget kommande säsong. En annan anledningen till övergången är med allra största sannolikhet pengar. Det är ingen hemlighet att Norrköping har ett stort antal förmögna och hängivna supportrar som inte tvekar att kasat in pengar i verksamheten. Så tror jag fallet är vid den här övergången.

Det finns, enligt mig, en stor problematik att handla spelare innan en ny tränare anställts av klubben, framförallt när det handlar om stora summor och spelare som förväntar sig en nyckelroll i sin nya klubb. Det är bara för IFK Norrköping och Astrit Ajdarevic att hoppas att han finns med i Janne Anderssons planer för kommande säsong.

Avslutningsvis tycker jag att han är en oerhört talangfull spelare som har allt i egna händer gällande hur långt han ska gå i sin karriär. Används han på rätt sätt och får förtroende så tror jag att han alla möjligheter att växa ut till en mycket bra allsvensk spelare. En brasklapp ska dock lämnas in. Jag tycker inte att han i DAGSLÄGET som spelare är värd det kontrakt han erhållit och det finns en risk att det finns allt för stora förväntningar på spelaren från människor inom föreningen och supportar. Jag tror att tålamod kommer vara ett nyckelord gällande hur lyckad värvningen av Astrit Ajdarevic kommer att benämnas i efterhandsanalysen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

10 millar har dementerats från Pekings sida.

2010-12-10 @ 00:51:27
Postat av: Mange

Tack för upplysningen. Siffran var hämtad från diverse dagstidningar. Att han fått bra betalt tror jag dock vi kan vara överens om.

2010-12-10 @ 08:28:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0