Argentina - Himmel och Helvete (del 2)

Det är idag dags att redogöra för den andra delen i den här serien kring argentinska spelare. Studien är som tidigare beskrivits inte vidare omfattande, jag hoppas dock kunna presentera ett antal fascinerande slutsatser som ska intressera Er mina kära läsare. Målet är att under det här inlägget besvara frågan vilken klubb som sammanlagt haft flest argentinska spelare under de här åren samt frågeställningen hur fördelningen ser ut år för år. Inledningsvis kommer jag att redogöra för antalet argentinska spelare de allsvenska klubbarna hade under de här åren jag har studerat:

2006: Helsingborg 1 spelare, IFK Göteborg 1 spelare.

2007: AIK 3 spelare, Helsingborg 1 spelare, IFK Göteborg 1 spelare. 

2008: AIK 3 spelare.

2009: AIK 2 spelare.

2010: AIK 1 spelare, Djurgården 1 spelare.

Den här korta men intensiva genomgången bjuder inte på några oväntade uppgifter. AIK är den förening som sedan 2007 haft ett tydligt och framgångsrikt AIK-spår gällande sina nyförvärv. Ett spår som slutligen ledde till ett SM-guld under 2009. Andra intressanta slutsatser jag funnit med hjälp av uppgifterna ovan kommer jag att redogöra för i den fjärde och avslutande delen Efter den här genomgången kommer jag att redogöra för hur många olika argentinska spelare de allsvenska klubbarna haft under de här åren.

AIK är den klubb en med flest argentinska spelare under de senaste åren. Sammanlagt har 4 stycken valt AIK som arbetsgivare. Efter det följer tre stycken klubbar med varsin spelare från Argentina. Klubbarna jag här tänker på är Djurgården, Helsingborg och IFK Göteborg. Det här betyder att fem av sju argentinska spelare tillhört klubbar i stockholmsområdet. Sammanlagt är det enbart sju allsvenska spelare som tillhört fyra allsvenska klubbar under den här perioden. Ett litet material som påverkar analysdelen. Jag tror dock att antalet argentinare i Allsvenskan kommer att utökas de närmaste åren, om den profetian slår in får framtiden utvisa. Imorgon kommer jag helt subjektivt att bedöma spelarna utifrån olika kategoriseringar, det handlar om speltid och klubbtillhörighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0