Argentina - Himmel och Helvete (del 1)

Diego Armando Maradona, Gabriel Batistuta, Jorge Valdano, Claudio Canniga. Det här är ett fåtal av ett flertal argentinska spelare som under de senaste tjugo åren berikat fotbollsvärlden med sina fotbollskonster. Spelare med den här klassen har vi hittills inte fått se i Allsvenskan och kommer troligtvis aldrig få det. Dock har det funnits bra spelare och starka personligheter som spenderat ett eller några år här. Studien är inte speciellt omfattande, men det går ändå att utläsa intressanta slutsatser som jag kommer att återkomma till i den här studien. Valet av titel “Himmel och Helvete” kommer från det faktum att det dels funnits framgångsrika samt en hel del floppar bland de argentinska spelarna i Allsvenskan.

Jag har valt att dela upp studien i fyra delar. I den här första delen kommer jag att redogöra för mitt resultat, gällande hur många argentinska spelare Allsvenskan haft under de här åren samt hur många klubbar spelarna är fördelade på. Åren jag studerar är från 2006 till 2010.

2006: Det fanns 2 stycken spelare från Argentina fördelat på 2 stycken klubbar.

2007: Det fanns 5 stycken spelare från Argentina fördelat på 3 stycken klubbar.

2008: Det fanns 3 stycken spelare från Argentina fördelat på 1 stycken klubbar.

2009: Det fanns 2 stycken spelare från Argentina fördelat på 1 stycken klubbar.


2010: Det fanns 2 stycken spelare från Argentina fördelat på 2 stycken klubbar.

Det är svårt att dra några generella slutsatser enbart baserat på den information jag redovisat ovan. Under den här perioden är det få spelare härstammade från Argentina som valt Allsvenskan som arbetsplats. Säsongen 2007 är det klart starkaste året gällande argentinska spelare och det beror på att framförallt en klubb valde att satsa på argentinska spelare det här året. Det här var ett koncept som klubben sedermera fortsatte med under ett antal år. Ett faktum som jag kommer att återkomma till i senare delar Imorgon kommer jag att presentera resultatet förening för förening och år för år. Vilken klubb har sammanlagt under de här åren haft flest argentinska spelare och hur ser fördelningen ut år för år? Svaren redovisas imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0