Hasse Berggren

Matchen mellan Helsingborgs IF och IFK Göteborg följdes igår med assistans av Canal+. För att vara en premiär tycker jag att matchen var relativt underhållande. Två lag som verkligen ville spela fotboll och spelade för tre poäng. Tyvärr var det inte något av lagen som avgjorde matchen, utan domare Jonas Eriksson blåste en horribelt dömd straff som gav laget från sundets pärla tre poäng.

***

1998- 13 mål, 2002- 9 mål, 2003- 9 mål, 2004- 8 mål, 2005- 13 mål, 2006- 6 mål, 2008- 11 mål, 2009- 1 mål. Det här är den 36-åriga notoriska målskytten Hans Berggrens facit i allsvenskan. Det skulle inte förvåna mig om Berggren står som slutsegrare av allsvenskans skytteliga när vi summerar säsongen 2009.

***

Under premiäromgången av allsvenskan dömdes det fem stycken straffar, många av dem matchavgörande. Min bedömning är att tre av dem är direkt felaktiga. Helsingborgs straff, Djurgårdens straff och Elfsborgs första straff tycker jag inte ska vara straff. Kalmars och Elfsborgs andra straff tycker jag är svåra att avgöra även när jag sett reprisbilderna. Det är en olycklig start som de allsvenska domarna har fått på årets serie och jag tycker vi kan kräva en nivåhöjning av rättskiparna framöver.

***

Först var det Viktor Noring och Kristoffer Nordfeldt. Igår var det dags för ännu en ung målvakttalang att visa framfötterna. Pär Hansson, förra säsongen i Ängelholm i superettan, visade upp en mognad i sitt spel som imponerade på mig. Det kommer att bli en intressant kamp om platserna till U-21 EM i sommar angående malvaktsposten.

***

Gårdagens speltips gav två av tre rätt, bra utdelning tycker jag. Det är alltid svårtippat i början av en serie.

***

Ja, nu är det slut på gamla tider Per Mybergs textrad från låten 34:an tycker jag passar bra in för att beskriva och analysera den första omgången av allsvenskan. Det är oerhört roligt och festligt att konstatera hur många unga svenska spelare som redan visat framfötterna i sina respektive lag och som kommer spela nyckelroller och vara attraktioner under den kommande säsongen. Det här blev tydligt under matchen i Helsingborg igår, där ett antal unga spelare visade framfötterna. Pär Hansson, Marcus Nilsson, Andreas Landgren, Rasmus Jönsson, Robin Söder, Erik Lund, Gustav Svensson, Pontus Wernbloom, Mattias Bjärsmyr visade alla stundtals i matchen upp sina kvaliteter. U-21 EM i sommar kan bli en rolig historia med svenska ögon sett.

***

Domaren Jonas Eriksson fick utstå mycket kritik redan förra året för diverse domslut. Gårdagens insats var inte bra för Erikssons status bland de allsvenska klubbarna och supportrarna. Straffen som tilldömdes mot IFK Göteborg var felaktig.

***         

Det har under försäsongen diskuterats och pratats om Djurgårdens brist på spelaraffärer under inledningen av 2009. Det jag tycker man lätt glömmer är att Djurgården under sommaren 2008 var den föreningen i allsvenskan som inhandlade de starkaste och mest spektakulära spelarna. Jag talar om spelare som Johan Oremo, Prince Ikpe Ekong och Patrik Haginge. Bristen av bredd i Djurgårdens trupp är påfallande, men startelvan är stark och håller sig nyckelspelarna friska kan det bli en topp fem placering för järnkaminerna den här säsongen.

***

Martin Mutumba, Gabriel Özkan, Bojan Djordjic och Yussuf Saleh. Fart, teknik och irrationalitet kommer att vara ledorden för AIK under den här säsongen. Det kan bli ett frejdigt år för alla gnagare.

***

Maic Sema inledde säsongen 2008 som division ett spelare i Norrköpingsklubben IF Sylvia. Mot IF Elfsborg visade han upp kvaliteter som Hammarby kommer att få stor nytta av framöver, dock tror jag inte han är redo för genombrott redan den här säsongen.

***

Varför snappade inget allsvenskt lag upp Daniel Bamberg?

***

Henrik Larssons skarvningar i andra halvlek var i många fall briljanta. Larsson är gurun när det handlar om att få fotboll att se enkelt ut.

***

Blogginlägg kring statistik kommer att skrivas när jag får tid och det finns motivation kring det. Det tar nämligen upp väldigt mycket av en dag att skriva ett sådant inlägg.

***

Pontus Wernbloom är stark, spelskicklig och en vinnarskalle. Snart kommer han spela i en bättre liga än allsvenskan    

***

Pa Dembo Touray har bjudit på den svettigaste räddningen så här långt in i serien.

***

Dagens speltips:

Färjestad-HV 71: 1

Warberg-Balrog: 1

Manchester United-Porto: 1


Kommentarer
Postat av: Pontus

Trodde faktist aldrig att Maic Sema skulle nå allsvenskan, eftersom han alltid varit otroligt tunn i kroppen. Men han måste ha lagt på sig en del muskler under vintern. Riktigt surt att IFK missade att "signa" honom, men jag förstår på ett sätt varför.

2009-04-09 @ 09:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0