29/4

Efter att ha drabbats av en allvarlig form av skrivkramp är jag nu tillbaka och mer redo än någonsin att analysera allsvenskan, förhoppningsvis dagligen framöver. Det har hänt en hel del sedan jag senast printade ner ett inlägg och många timmar har tillbringats framför datorn och på allsvenska arenor för att titta på allsvensk fotboll. Klassen har varit blandad med bottennappet Halmstad BK mot Brommapojkarna och en alldeles lysande tillställning mellan IFK Göteborg mot Örgryte IS. Fotbollen i allsvenskan är inte alltid särskilt spektakulär, men det är en serie som berör och som allt som oftast bjuder på gastkramande matcher även om det är ett tippat bottenlag och topplag som möts.   


***

Dagens nyhet är naturligtvis att Pontus Wernbloom är på väg att lämna guldfavoriten IFK Göteborg för den holländska toppklubben AZ Alkmaar. 30 miljoner kronor ryktas den robusta mittfältare kosta och jag tycker det låter som en rimlig summa för en spelare av Wernblooms kalibrer. Jag har uttryckt tidigare i den här bloggen att jag är oerhört svag för de egenskaper som Patrik besitter som spelare. Enligt mitt tycke är han underskattad med tanke på den bild gemene man har om spelaren och jag tror att han inom en femårs period frekvent kommer att ha en plats i en svensk landslagstrupp. Förhoppningsvis får han förtroende direkt i Holland och kan utvecklas ytterligare som spelare.


***

Robert Lauls kvällstidningsattack på Zoran Lucic har diskuterats flitigt på diverse forum. Jag tycker att utspelet, från den överskattade göteborgaren, inte är värdigt en journalist på Sveriges största kvällstidning. Serien har precis inletts och den nya tränarduon måste ges tid att få sätta sin prägel på laget. Djurgården har dessutom varit drabbade av skador på viktiga spelare som Jonsson och Rihilahti under inledningen av säsongen. Jag är relativt övertygad om Lucic och Jeglertz får arbetsro att Djurgården utan några större problem kommer att fixa ett nytt kontrakt och således spelare allsvensk fotboll 2010. Idag kommer jag bege mig till Örjans Vall och för fösta gången bevittna blåränderna live den här säsongen.


***

En rad intressanta matcher står på agendan idag och då talar jag inte om Champions League eller VM i ishockey. Jag kommer avslutningsvis för idag att bjuda på ett antal speltips angående dagens matcher.


***

GAIS-Hammarby: 1

Kommentar: Hammarby har problem med skador på viktiga spelare i backlinjen och jag tycker att GAIS har ett spännande lag som på pappret överglänser Hammarbys.


Halmstad-Djurgården: 1

Kommentar: Visserligen hade Halmstad marginalerna med sig i bortamötet mot Helsingborg, men hallänningarnas spel har sakta men säkert sett bättre ut ju fler matcher som har spelats. Anselmo imponerar i rollen som släpande forward. Djurgården har ett stukat självförtroende och jag har svårt att se hur de ska få med sig några poäng hem till Stockholm.


Malmö-Gefle: 1

AIK-Helsingborg: X         


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0