Regn och rusk

Sveriges U21-landslag imponerade och vann matchen mot Polen i Stockholm. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att följa matchen (befann mig i trevligt sällskap med ett par kalla under västen). Mitt tips 2-1 slog inte in, men dock blev det enligt rapporterna en stabil 1-0 seger. Det ska bli mycket intressant att se vad det här landslaget kan hitta på i hemma mästerskapet. Det är positivt att det finns så mycket talang inför framtiden och jag tycker inte att svenska folket behöver vara oroliga inför tillväxten när det gäller svensk fotboll.   

Guillermo Molins blev gårdagens matchvinnare. Molins har annars varit väldigt mycket upp och ner hela den här säsongen, precis som hela Malmö. Det finns oerhört mycket talang i den tekniska högerryttern och jag hoppas att han snart tar det där steget från att vara talang till färdig storspelare.

Har lite oroväckande känslor i kroppen inför kvällens match. Jag är inte helt säker på att vi lyckas såga oss genom den täta och starka albanska muren som kommer bildas framför deras målvakt. Tipset måste ändå gå till Sverige och jag har svårt att tänka mig att albanerna ska lyckas göra mål på det starka svenska laget. Ett logiskt och troligt resultat vore 2-0 eller 3-0 till Sverige och förhoppningsvis får världens bästa striker visa att han är det även i landslaget.

Bojan Djordjic har haft en jobbig tid i AIK den senaste tiden. Skador blandat med petning har präglat hans senaste månader. Jag tycker dock att Bojan hanterar det här på ett bra sätt inför media, det är inget gnällande om bristande speltid eller felaktiga laguttagningar. Bojan har tydligt proklamerat att han måste bli bättre och kämpa hårdare för att spela, tänk om fler spelare hade den självinsikten.

Häcken fullkomligt utklassade Sirius med 8-0 i torsdags. Hisingsklubben var redan förra året favoriter att knipa en allsvenska plats, men har efter en knackig sommar hamnat i ett prikärt läge. Den här segern kan möjligtvis vara vändningen för klubben och nu börjar jakten på Örgryte och Assyriska.

Jag listade och redogjorde för några dagar sedan alla nyförvärv i allsvenskan under sommarmånaderna. Det bästa nyförvärvet sportsligt och ekonomiskt gjordes dock inte i allsvenskan, utan det gjordes i superettan. Vem? Marcus Allbäck naturligtvis. 

I media har man den senaste veckan diskuterat och skrivit om publitappet som allsvenskan drabbats av den här säsongen. Oroliga krönikörer och tyckare menar att något måste göras snart om inte den här utvecklingen ska fortsätta. Jag tror att förklaringen är väldigt enkel. Storklubbarna och de traditionellt stora publiklagen med AIK, Malmö, Djurgården, IFK Göteborg i spetsen har underpresterat och är inte indragna i guldstriden. Det här tror jag inte bara påverkar dem gällande deras hemmamatcher utan också när de spelar på bortaplan. Kort sammanfattat en serie med Kalmar och Elfsborg i topp ger lägre publiksnitt än om AIK och Malmö hade slagits om Lennart Johanssons pokal.

Abstinensen över inga allsvenska fotbollsmatcher börjar så smått infinna sig. Inte sedan i måndags har vi kunnat njuta av vår oförutsedda och spännande seire. Nästa speldag är den 13 september, vilket innebär att det dröjer en hel vecka tills det drar igång igen. Klassikermötet mellan AIK och IFK Göteborg inleder omgången. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0