Värvningar vi minns del 2.


I den här delen kommer jag att ta upp en relativt okänd spelare. En spelare jag började studera efter ett tips från en supporter för en av föreningarna han representerade.


Jag ska erkänna att jag personligen inte har något större minne av spelaren. Jag kommer ihåg att han spelade för IFK Norrköping och Hammarby IF. Men som spelare har jag ingen referenspunkt, men det visar sig att spelaren tillhört U-21 landslaget under samma period som Klas Ingesson.  

Jag läste genom en intervju med spelaren som gjordes med svenkafans länken är: http://www.svenskafans.com/fotboll/bajen/artikel.asp?id=25667. Framförallt var det två berättelser som gjorde att jag fastnade för spelaren. Spelaren är Patrik "Pinnen" Andersson och han berättar om två roliga historier i sitt liv.    

Mot Göteborg med IFK Norrköping borta. Jag får en knuff, och då skriker jag:
- Men för fan domaren.
- Äh kom igen nu, svarar Helén.
- Fan, du ser ju ingenting skriker jag tillbaks, och då blev han ju tyst. Sen fick jag en chans, och sköt en bra bit utanför. Då kommer han och knackar mig på axeln:
- Du ser ju för fan ingenting. 


- När jag spelade i IFK hade vi Kent Karlsson som tränare och spelade mot Brage borta och jag skulle hoppa in. Då var jag väl sexton, och Kent sa åt mig att "du ska komma in nu". Och sen gick tiden vet du och jag fick inte hoppa in. Sen var det väl fem minuter kvar och jag tänkte nä, jag sätter mig bakom reklamskylten, jag skiter i det här nu. Jag var väl lite så då. Det var väl nåt man vart tjurig på.
- Så de hittade ju inte mig där när jag skulle hoppa in. Så jag fick alla emot mig redan då. Men ja, va fan ska man göra? Nu som tränare blir man ju själv tokig på gubbarna som inte vill hoppa in.


Efter att ha tagit del av artiklar där Patrik Pinnen Andersson nämns förstår jag hans oerhörda popularitet i både Hammarby och i Norrköpings läger. Han verkar vara en väldigt jordnära spelare som handskas bra med journalister och vågar säga vad han tycker. Kort sagt en spelare man önskar det fanns mer av i dagens Allsvenska. Om jag inte ser helt fel så sitter han med en öl på bilden nedan. Artikeln handlar om spelarens flygrädsla och problemen som det förde med sig. Antagligen blev det en öl för att klara av resan.


Kommentarer
Postat av: Johan

Hur kan man inte minnas en storhet som denna spelare??!!

2008-10-16 @ 22:36:30
Postat av: Pontus

Håller med! Patte Andersson!!! Tillsammans med Hella utgjorde de allsvenskans bästa anfallspar under sin tid.

2008-10-18 @ 13:12:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0