Silly season bloggserie, IF Elfsborg

En helt ny bloggserie har startats. Den här gången kommer jag att värdera de allsvenska lagens trupper och komma med förslag vad som behöver införskaffas till nästa säsong. Ett av lagen som fortfarande har chansen att lyfta Lennart Johanssons pokal kommer att redogöras för idag, IF Elfsborg.


Målvakt:
Abbas Hassan
30 Johan Wiland

  

Analys:

En av seriens absolut bästa målvakter kommer att lämna Allsvenskan nästa säsong. Johan Wiland kommer att bli utlandsproffs i nordens största fotbollsklubb, FC Köpenhamn. Föreningen har utåt sett sagt att Abbas Hassan kommer att vara förstamålvakt nästa säsong. Det ska dock kommas ihåg att precis samma sak sades i IFK Göteborg förra säsongen när Bengt Andersson slutade och lagets unga målvakter skulle få förtroendet. Laget agerade dock på ett helt annat sätt än vad som sades till media. Först försökte man knyta till sig Mattias Hugosson från Gefle och innan premiären skrev Kim Christensen på för klubben. Jag tror att Elfsborg kommer att försöka värva en etablerad målvakt. Det finns kapital i klubben och det finns ett antal bra målvakter i Sverige och övriga norden som skulle kunna bli aktuella för klubben. Jag tänker exempelvis på Eddie Gustafsson, John Alvbåge, Dime Jankulovski som skulle kunna bli aktuella för Elfsborg. Vi får se om min profetia slår in, men jag är övertygad om att Elfsborg kommer att ha samma strategi gentemot media som IFK Göteborg hade förra säsongen.     


Försvarare:
Mathias Florén
Johan Sjöberg
Johan Karlsson
Martin Andersson
15 Teddy Lucic
22 Andreas  Augustsson
27 Marcus Falk Olander

  

Analys:

Elfsborg huserar över seriens bästa backuppställning, vilket märks i antalet insläppta mål den här säsongen. Alla spelare har kontrakt över nästa säsong och jag ser ingen anledning till att varken köpa eller sälja spelare på den här positionen. Jag tycker att laget ska fortsätta utveckla sitt förvarsspel med de spelare som redan idag finns tillgängliga. Teddy Lucic är den här säsongens bästa nyförvärv alla kategorier och kommer naturligtvis att vara en stöttespelare även nästa säsong. Lucic har genomgående varit seriens bästa back, enligt mitt tycke. Mathias Florén har efter ett tungt 2007, haft en sensationell utveckling under 2008. Han har visat framfötterna i det defensiva såväl som i det offensiva spelet. Mitt recept är således exakt samma uppställning som under den här säsongen.


Mittfältare:
Helgi Valur  Daniélsson
Jari Ilola
Anders Svensson
Lars Nilsson

11 Daniel Mobaeck
14 Jesper Florén
16 Daniel Nordmark
20 Emir Bajrami
24 Stefan Ishizaki
25 Elmin Kurbegovic

  

Analys:

Stefan Ishizaki har vid flera tillfällen under de senaste åren berättat om sin önskan om att än en gång få chansen ute i någon större europeisk klubb. Tyvärr för både Elfsborg och Stefan drabbades han under hösten av en skada som håller honom borta från fotbollen i flera månader. Jag är relativt övertygad om att spelaren kommer att försvinna från klubben antingen i januari eller under sommaren. Lasse Nilsson har också deklarerat att det med största sannolikhet inte blir någon fortsättning i klubben nästa säsong, ekonomiska motiv ligger bakom det beslutet. Om min profetia slår in och Elfsborg förlorar två av sina bästa spelare, krävs det naturligtvis ersättare. Jag ser främst ett behov en högerbreddare och en offensiv mittfältare. Anders Svensson trivs bättre och bättre längre ner i banan och jag tror han kommer att fortsätta på den positionen även under 2009. Martin Eriksson ser jag som en perfekt lösning i rollen mellan mittfält och anfall, problem kan uppkomma då han tidigare tillhört ärkerivalen IFK Göteborg. När det gäller ersättare till Ishizaki är det oerhört svårt att finna någon av den kalibern. Ett förslag är att försöka knyta Daniel Bamberg från degraderade IFK Norrköping till klubben. Bamberg är irrationell, spelskicklig och en poängplockare av rang. Han håller för tillfället inte samma klass som landslagsmässiga Ishizaki, men har potential att utvecklas. IF Elfsborg söker först och främst svenska spelare i sin värvningsstrategi och det talar emot Bamberg. En spelare som Erik Sundin har fått ett lyft den här säsongen och jag tror att han har möjligheter att utvecklas ytterliggare i en toppklubb.     

  

Anfallare:
10 Denni Avdic
12 Joakim Sjöhage
17 James  Keene
18 Fredrik Berglund

  

Analys:

En av Superettans utropstecken den här säsongen, Falkenbergs Joel Johansson är redan klar för klubben. Johansson är en snabb och rivig forward, med näsa för målet. Jag sätter dock ett litet frågetecken för spelarens möjligheter att lyckas i Allsvenskan, han har sedan tidigare en misslyckad säsong i Halmstad bakom sig. Joakim Sjöhage kommer att lämna truppen och Johansson ses troligtvis som ersättare till precis nämnda spelare. Denni Avdic har alla möjligheter att bli en spelare utöver det normala, dock är han för tillfället aningen för självisk i sitt spel och det är något han måste arbeta med. Fredrik Berglund har tyvärr inte motsvarat de högt ställda förväntningarna som ställdes på honom när han skrev på 2007 från FC Köpenhamn. Berglund skulle nog må bra av ett miljöombyte för att utvecklas som spelare. Mitt förslag är att Elfsborg satsar på en riktigt etablerad forward, Kim Olsen har under hösten gjort stor succé i Örebro och skulle passa alldeles utmärkt som ensam forward i ett 4-2-3-1. Olsen har många kvaliteter som liknar den gamla Elfsborgshjälten Mathias Svensson och Olsen har alla förutsättningar att bli en publikfavorit på Borås Arena.


IFK Göteborg kommer att redogöra för under morgondagen. 


Kommentarer
Postat av: Bööken

Ofantligt bra och nyaserad bild av Blåvitt. Trots att du hållrt på Elfsborg :)

2008-11-01 @ 19:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0