Silly season bloggserie, Djurgårdens IF

Djurgårdens IF

En helt ny bloggserie är i farten. Den här gången kommer jag att värdera de allsvenska lagens trupper och komma med förslag vad som behöver införskaffas till nästa säsong.


Föreningen har en jobbig säsong bakom sig. Det har varit ett turbulent år både på och utanför planen. Det finns dock en hel del som är positivt med Djurgården och det handlar om de spelare som anslöt till truppen under sommaren. Alla de här spelarna har hittills inte vist upp sin fulla kapacitet, men jag är övertygad att Ekong, Haginge och Oremo alla kommer att ha gjort avtryck i klubben den dagen de lämnar den.


Målvakt:
15 Dembo Touray
30 Oskar Wahlström

  

Analys:

Hade det här varit en undersökning av Allsvenskan 2007 skulle min analys ha varit att Djurgården har serien absolut bästa målvaktsbesättning. Trots samma målvakter under den här säsongen är jag nu inte lika övertygad om att så är fallet. Touray är antagligen den målvakten i Allsvenskan med den högsta högstanivån. Tyvärr har 2008 inneburit allt för många misstag från den resliga och hjulbenta målvakten. Jag ser dock ingen anledning för Djurgården att köpa en ny målvakt utan Dembo bör få fortsatt förtroende även under 2009.     
 

Försvarare:
Robert Stoltz (utlånad)
Dennis Boskailo (utlånad)
Patrik Haginge
Toni Kuivasto
Jan Tauer
13 Per Johansson
14 Kebba Ceesay
16 Markus Johannesson
23 Lance Davids
24 Peter Magnusson
31 Niklas Pentillä

  

Analys:

Här finns det enligt mitt sätt att se på fotboll en oerhörd kompetens. Antagligen försvinner Lance Davids efter säsongen. Sydafrikanen är något ovårdad i sitt spel, men är en frejdig offensiv ytterback. Patrik Haginge köptes in i somras, antagligen som ersättare till precis nämnda Davids. Får Haginge tid att växa in i rollen, kommer han gott och väl att fylla luckan efter Davids. Haginge är måhända inte lika bra offensivt som Davids, men är betydligt bättre i det defensiva spelet. I Jan Tauer och Per Johansson har föreningen två kompetenta vänsterbackar och jag ser ingen anledning för föreningen att införskaffa någon ny på den positionen. Peter Magnusson har varit en sensation sedan han skrev på för klubben, en robust och stark mittback. Det här är en spelare som jag tycker att klubben bör bygga sin backlinje runt nästa säsong. Spelare som Johannesson och Kuivasto blir inte yngre, men jag tycker att båda har kapacitet att ingå i en startelva nästa säsong. De här två herrarna får konkurrera om en plats jämte enligt mig givna Peter Magnusson. Således ser jag inget större behov att värva någon ny back, dock finns det alltid plats för en spelare som Rasmus Bengtsson i Trelleborg i vilken allsvensk trupp som helst.     

  

Mittfältare:
Philip Hellqvist
Prince Ikpe Ekong
10 Enrico Cardoso Nazaré
11 Daniel Sjölund
17 Stefan Batan
20 Martin Andersson
22 Andrej Komac
25 Sebastian Rajalakso
28 Kristoffer  Näfver
29 Aki Riihilahti

  

Analys:

Aki Riihilahti och Daniel Sjölund har missat stora delar av säsongen på grund av skador. Det här är två spelare som när de är friska tillhör absoluta toppskiktet i Allsvenskan. Det finns två andra spelare i den här lagdelen som jag tycker föreningen bör göra sig av med snarast möjligt. Enrico och Stefan Batan har inte presterat tillräckligt bra fotboll under sin tid i föreningen. Enrico är stundom lysande, men den nonchalans och det ointresse som brasilianaren visar upp är inte acceptabelt på den här nivån. Det finns en hel del unga och intressanta spelare på mittfältet och jag pratar då om Hellqvist, Rajalakso och Näfver. Spelare som förhoppningsvis tar ett steg till i sin utveckling nästa säsong.


Jag ser ett behov och en brist på spelfördelare i Djurgårdens trupp. Andreas Johansson är naturligtvis en önskedröm för alla djurgårdare, men det känns inta realistiskt i dagsläget. Det finns dock duktiga spelfördelare i mindre allsvenska klubbar, som skulle kunna vara av intresse för Djurgården. Nordin Gerzic är ett namn, Jonas Bjurström i Trelleborg har vissa kvaliteter som skulle kunna vara användbara i Djurgården. Pavel Zavadil senast utlånad till Örgryte är en utmärkt mittfältare som absolut skulle göra nytta i den blårandiga tröjan. Sammanfattningsvis ser jag ett visst behov för föreningen att förstärka den här lagdelen.           

  

Anfallare:
Jones Kusi-Asare
12 Mattias Jonson
18 Mikael Dahlberg
19 Thiago Quirino da Silva
21 Kristian Junegard
27 Johan Oremo

  

Analys:

Kim Olsen är ett namn som det spekulerats kring i media i samband med en övergång till Djurgården. Jag ställer mig aningen tveksam till den här övergången. Djurgården har redan spelartyper som liknar Olsen i form av Oremo och Dahlberg, jag ser hellre att föreningen siktar in sig på en helt annan spelartyp. Det finns mängder av namnkunniga spelare bland de som anges ovan. Jones Kusi-Asare har ännu inte förnyat sitt kontrakt och mycket talar för att han lämnar klubben, naturligtvis ett stort avbräck. Quirino visade under hösten 2007 att det finns kapacitet, tyvärr visar han det ytterst sällen och klubben bör försöka sälja honom för att få tillbaka lite av alla de pengar som investerades i honom. Det finns ett behov av att värva ytterliggare någon anfallare till klubben. Jag ser gärna att föreningen värvar en snabb genombrottsspelare typ Fredrik Berglund eller Joakim Sjöhage i Elfsborg, Jensen i Trelleborg, Daniel Larsson i BK Häcken eller Kevin Amuneke från IFK Norrköping.


IF Elfsborg kommer det att redogöras för under morgondagen.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0