Silly season bloggserie, AIK

En helt ny bloggserie har startats. Den här gången kommer jag att värdera de allsvenska lagens trupper och komma med förslag vad som behöver införskaffas till nästa säsong. Först ut är en av det här årets största besvikelser i serien, nämligen storklubben AIK.


AIK

Föreningen ligger för närvarande på en sjätte plats i serien. Vilket inte är vad varken styrelsen, lagledningen, spelarna eller fansen hade trott och hoppats inför säsongen. Som vanligt kommer det säkerligen att bli stora förändringar i truppen till nästa säsong. AIK och långsiktighet är inte två begrepp som under de senaste åren varit i symbios med varandra. Jag kommer att analysera lagdel för lagdel och komma med förslag var jag tycker att föreningen bör förstärka inför nästa säsong.  


Målvakt:

Tomi Maanoja
Daniel Örlund
22 Nicklas Bergh

  

Analys:

Med största sannolikhet försvinner Daniel Örlund helt från klubben efter den här säsongen. Personligen menar jag att det inte kommer påverka laget i någon större utsträckning. Den nya finländaren Tomi Maanoja har under hösten visat upp en mognad och stabilitet i sitt spel, som AIK kommer att ha nytta av under många år framöver. Nicklas Bergh visade också vid ett flertal tillfällen under den är säsongen att kapacitet finns. På den här fronten står föreningen väl rustad inför nästa säsong och jag ser ingen anledning till att införskaffa någon ny målvakt. 


Försvarare:

2 Patrik Bojent
3 Per Karlsson
4 Nils-Eric Johansson
Walid Atta
16 Pierre Bengtsson
18 Markus Jonsson

  

Analys:

Den här lagdelens stora utropstecken den här säsongen är Per Karlsson, som efter år av mycket skador fick visa sin fulla kapacitet. Framförallt under våren var han briljant och är idag given på mittbackspositionen. Jag har under tidigare inlägg sagt min åsikt om vänsterbacken Patrik Bojent. Min högst personliga åsikt är att han inte håller tillräcklig hög nivå för att spela i en av Sveriges största föreningar. Bojent ser allt som oftast loj ut i sina aktioner. Även om han stundtals visar upp ett fint spelsinne och en bra vänsterfot, är han på tok för långsam och dålig i försvarsspelet för att spela i Allsvenskan. Skulle jag vara sportchef skulle jag göra mig av med den här spelaren inför nästa säsong. I Walid Atta har föreningen en oerhört talangfull och spännande spelare, som har alla möjligheter att blomma ut till en bra allsvensk mittback. I första hand ser jag behov av en ny högerback som tar upp konkurrensen med Markus Jonsson. Alexander Östlund är ett spännande namn som redan figurerat på diverse forum. Den här lagdelen är oerhört intressant för AIK, man har många talangfulla spelare som Atta, Karlsson och Bengtsson som med förtroende från ledningen har alla möjligheter att utvecklas än mer till nästa säsong. Jag tycker föreningen ska ge spelarna det här förtroendet och låta dem växa med uppgiften. Mitt förslag är således inte allt för stora förändringar i den här lagdelen, försvarsspelet och dess aktörer skulle må bra av kontinuitet. Dessutom finns det redan stor kapacitet i klubben på den här positionen.    


Mittfältare:
Jorge Ortiz
Bojan Djordjic
Daniel Tjernström
14 Kenny Pavey
15 Kevin Walker
19 Jorge Anchén
23 Mats Rubarth
25 Yussuf Saleh
29 Gabriel Özkan

  

Analys:

 Jorge Anchén har redan fått domen att han inte ingår i klubbens framtidsplaner och rykten gör gällande att lagets stora hjärta Daniel Tjernström av familjeskäl eventuellt flyttar hem till Örebro. Det här medför att föreningen är i behov av förstärkning framförallt eftersom Dulee Johnson lämnade föreningen under sommaren och ingen ersättare för honom har köpts in. Mats Rubarth kommer säkerligen också att få lämna AIK, vilket kan betyda att föreningen förlorar tre stycken duktiga spelare på den här positionen. Kevin Walker har under senare delen av hösten visat upp sin stora talang och han kommer med största sannolikhet att växa än mer till nästa säsong. Bojan Djordjic har inte gjort skäl för de spaltmil som skrevs om honom inför säsongen, en blandning av skador och dålig form har medfört en närmast fiaskoartad säsong i gnagetdressen. Jorge Ortiz har inte heller motsvarat de högt ställda förväntningarna. Det finns dock tidigare exempel på utländska importer som haft problem med anpassningen till den svenska fotbollen och som under säsong två presterat betydligt bättre fotboll. Efter att från nära håll följt Daniel Bamberg under två säsonger, högermittfältare i IFK Norrköping, hyser jag inga tvivel om den här spelarens kapacitet. Jag tror att Bamberg skulle göra en oerhörd nytta i föreningen och skulle var en fullgod ersättare till Anchén. Bamberg kan också spela central mittfältare. Nordin Gerzic har redan tidigare kopplats ihop med klubben och jag tror att han skulle göra bra ifrån sig i AIK tröjan. Det är dessutom en spelartyp som föreningen i dagsläget saknar. Levon Pachajyan är enligt mitt tycke en av allsvenskans bästa högerbreddare och jag är relativt säker på att han spelar i en större förening än GAIS nästa säsong och varför då inte i AIK?              


Anfallare:

Miran Burgič
10 Ivan Óbolo
17 Saihou Jagne
26 Daniel Mendes

  

Analys:

AIK har endast gjort 31 mål den här säsongen, vilket tyder på en brist av dugliga anfallare. Den lilla Vesslan, Lucas Valdemarin sades inför säsongen vara AIK:s nyckel till ett fungerande målskytte. Nu när vi har facit vet vi att så inte blev fallet. Ivan Obolo är en av seriens absolut skickligaste spelare och han behöver en ny parhäst till nästa säsong. Klubben har goda kontakter i Argentina och jag antar att föreningen kommer leta efter spelare i den regionen. I Allsvenskan finns det ett antal spelare som skulle kunna vara intressanta för AIK. Kevin Amuneke i IFK Norrköping har visat upp ett en stor kapacitet både i år och under en tidigare sejour i Sverige. Jawo i Gefle är en av den här säsongens största överraskningar, steget från Vallentuna till Gefle var inte så stort som folk trodde. Andreas Drugge i Trelleborg har gått en ny vår tillmötes och är redo för spel i en större klubb. Wanderson i GAIS är ett annat intressant namn som redan figurerat i AIK kretsar. Jag tror i alla fall vi kan vara säkra på att föreningen kommer värva offensiva spelare inför nästa säsong, beroende på storlek på plånbok så finns det ett antal spelare och spår som är intressanta.  


Nästa lag ut under morgondagen är Djurgårdens IF.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0