Publikfrågan del 3 av 3

Jag ska i den här sista och avslutande delen reflektera kring frågan om den allsvenska publiken och vad som eventuellt behöver göras för att vända skutan. Det ska sägas att jag personligen har arbetat med de här frågorna via min utbildning. Jag har samarbetat med tre stycken elitserieföreningar i handboll och hjälpt dem i deras arbete att studera deras publik och komma med förslag över hur de skulle kunna utveckla sina matcharrangemang. Det här är således ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat och något som jag besitter förhållandevis stor kunskap om.  


Jag tycker att debatten börjar i fel ända. Det har gjorts undersökningar som visar att föreningarna har tappat publik till de allsvenska matcherna och alla föreningar är överens om att det här är något som måste förändras, vilket är bra. Kontentan är att de allsvenska lagen vill få tillbaka människor till arenorna. Efter att det här konstaterades i diverse media tycker jag att debatten tagit en olycklig utveckling. Det som diskuteras idag är vilka som är orsakerna till att publiken sviker och vad vi ska göra åt det. Det diskuteras kortfattat orsaker och lösningar på problemet.


Min ståndpunkt är att det är svårt att diskutera lösningar och orsaker, när man inte vet vilka grupper av människor det är som inte i samma utsträckning besöker de allsvenska matcherna.  Jag tror och hoppas att de allsvenska klubbarna med jämna mellanrum studerar sin publik med hjälp av marknadsundersökningar, där de får en bild över vilka som besöker evenemangen och vad de tycker om arrangemangen. Utifrån den här informationen kan man lägga upp strategier för respektive klubb hur man ska arbeta vidare i den här frågan. Jag tror således inte på några kollektiva lösningar utan det handlar om individuella lösningar för respektive förening. Tyvärr är min erfarenhet att föreningssverige generellt är dålig på just det här arbetet med att studera och analysera sin publik, enligt mitt synsätt är det dock en förutsättning för att utvecklas i den här frågan.


Jag blir således lite rädd för svensk fotbolls framtid när jag läser en intervju med en ledande person inom Djurgårdens organisation. Han säger följande i en intervju: Man kan också se alla matcherna på TV. Vilket är billigare och bekvämare för många. Den vanliga klyschan om skatteregler och dess påverkan nämns också i intervjun. Konkurrens av ishockeyn nämns avslutningsvis av den ledande personen inom föreningen. För det första är det ju ingenting nytt att TV sänder alla matcher, säsongskortet har funnits i flera år. Vidare är inte Elitseriehockey något nytt, den konkurrensen har funnits så länge Allsvenskan har funnits. Det skrämmer mig lite att en i ledningen för de allsvenska klubbarna uttrycker sig så här. Hade det funnits tillräcklig kunskap om åskådarna hade inte den ledande personen uttryckt sig på det här viset. Faktorerna som personen nämner är något som föreningen till stora delar själv kan påverka, alltså priset och bekvämligheten på arenan.


Jag vill således spela tillbaka debatten några veckor och istället börja med grunderna. Har vi inte grunderna är det enligt mig omöjligt att komma till bukt med problemet. Det finns dock några punkter som jag tycker att föreningarna bör fundera på. Det första handlar om att vid varje match skapa en upplevelse för publiken. Det bör vara högsta prioritet för föreningarna, utifrån vilken målgrupp respektive föreningar vill attrahera till matcherna. Det andra är att resultat på planen inte är någonting du som marknadsförare kan påverka, utan det handlar om att arbeta efter de förutsättningar som finns. Att således skylla på dåliga resultat finns inte i min värld. Sämre resultat innebär bara andra förutsättningar och att klubben måste arbeta hårdare eller annorlunda för att få folk till arenan.


Jag skulle vilja avsluta med ett citat från författaren Matthew D Shank och hans tankar kring publikfrågan: 

[...] contrary to popular belief, lowering ticket pricesis not the best way - or even the most profitable way - to get people into seats. Creating an entertainment experience[..] is a far better alternative, In short, people want to have fun, and for an increasing number of sport attendees this may have very little to do with the actual competition


Den här bloggserien kommer utökas med en eller ett par delar då jag tycker det är en oerhört viktig fråga som måste belysas och diskuteras och för att varje inlägg inte ska bli för långt. Under morgondagen kommer jag att värdera de orsaker och lösningar som trots allt kommit fram i debatten.   


Kommentarer
Postat av: Thomas

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att göra underhållning av ett sportarrangemang. Själva utförandet av sporten ska vara underhållande, självklart ska man titta på att göra det bekvämare för människor att bevista arrangemanget, men att göra underhållning av det låter väldigt amerikanskt med paus underhållning av någon tjomme och dansande brudar. Det är antagligen då jag slutar gå på fotboll.

Håll fotbollsmatchen i fokus och gör det bekvämt för besökande med tak över sittplatser och lätttillgänglig korv+öl utan för stora köer och ockerpriser.

Djurgårdens Öl och matservering innan match är en otroligt trevlig tillställning, tyvärr ställer sig lagen ivägen eftersom det är den farliga starkölen som serveras och det har blivit omöjligt för gemen man att delta.

2008-10-27 @ 09:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0