Publikfrågan del 1 av 3

En ny bloggserie har inletts, vilket jag tror och hoppas är gjädjande för den här bloggens fotbollskunniga och intresserade läsarkrets.

Jag kommer att i tre delar redogöra för, diskutera och analysera publikraset som drabbat Allsvenskan under den här säsongen. I den här första delen kommer jag att ta fram lite bakgrundsfakta och göra en inledning i frågan och lyfta fram vad det egentligen är som diskuteras. Under morgondagen kommer jag att redogöra för de förklaringar som finns till varför serien tappat så markant när det gäller åskådarantal. Jag tycker mig finna två läger, en sida som tar för lätt på problemet och menar att det kommer blir bättre redan 2009 utan att egentligen något görs. Den andra sidan, främst journalister, målar upp det som svensk fotbolls värsta kris och att undergången för vår folksport snart är nära. Jag tycker att debatten måste nyanseras en aning och det kommer jag att utveckla imorgon. I den sista delen, som publiceras på måndag, kommer jag ta upp egna förslag på vad som måste göras både ur ett kort och ett långt perspektiv, för att få tillbaka publiken till arenorna. Eller varför inte vara lite crazy och ha målsättningen att komma med förslag över hur svensk fotboll ska få de högsta publiksiffrorna de någonsin har haft.


Den senaste tiden har experter i alla möjliga forum diskuterat publiken i Allsvenskan och vad den kraftiga minskningen av åskådare beror på. Allt från journalister till vanliga tyckare har berättat sin story och haft sina förklaringar varför människor inte i lika stor utsträckning besöker de allsvenska arenorna. Fotbollskanalen visar på siffror i juli där serien tappat 1500 åskådare per match. Värst var det då för IFK Göteborg som tappat nästan 7000 åskådare per evenemang. Lars-Åke Lagrell har uttalat sig i frågan och menar att vi får se om det är en trend eller en tillfällighet att publiken minskat under 2008. Den här kommentaren kommer jag att återkomma till senare. Vare sig det är en trend eller en tillfällighet så krävs det enligt mig samma åtgärder. Det går inte bara att blunda och stoppa huvudet i sanden, utan svenska fotbolls alla parter måste agera för att publiken ska komma tillbaka till arenan. Jag är förvånad och aningen oroad över förbundsbasens inställning, då han menar att det antagligen kommer återgå till det normala under 2009. Det är mycket möjligt att det blir så, men att ha den inställningen betyder att frågan inte tas på allvar och det tycker jag är ett oerhört stort problem.


Den som på allvar satte igång debatten om allsvenskans publiktapp var journalisten på Aftonbladet David Tarentsapf. Han skrev en krönika under namnet 16 lag en totalflopp. Tarentsapf menar att den enskilt största anledningen till att lagen tappar publik är utökningen av serien till 16 lag. Han argumenterar genom att mittenskiftet i serien blivit större, vilket har betytt fler matcher utan någon större betydelse. Vidare hänvisar han till att 16 lag innebär fler lallarklubbar som inte drar någon publik. Enligt mitt synsätt ett typiskt storstadsperspektiv i debatten och något som absolut inte ger någon konstruktiv lösning på problemet. Journalistens förslag är att förbundet så fort som möjligt går tillbaka till 14 lag för att få tillbaka publiken till matcherna.      


Imorgon fortsätter vi den här viktiga och intressanta debatten om publiken i Allsvenskan. Jag kommer då att redogöra för de förklaringar som kommit fram i debatten gällande varför Allsvenskan tappar publik.

  versus


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0