Flipp, flopp och kultstatus del 4

IFK Göteborg
Jag har gjort en en bedömning av föreningens utländska förvärv. Jag har tagit ut en Flipp spelare, alltså den spelaren jag tycker är den bästa utländska värvningen föreningen gjort under åren 2004-2008. En Flopp värvning har också utsetts och det är naturligtvis den spelaren jag inte tycker har presterat bra fotboll, med tanke på förväntningarna. Avslutningsvis har jag också tagit ut en kultspelare hos föreningen. Det kan finnas olika motiv till varför jag menar att en spelare blir kult, men gemensamt är att jag tar ut en spelare utifrån de egna fansens perspektiv. Motiveringar till varför jag gjort det val jag gör, kommer att finnas under varje spelare.     


Flipp: Ragnar SigurdssonReflektion:

Föreningen hade 2006 en misslyckad säsong, med en åttondeplats som slutplacering. Föreningen ville få in en hårdför och distinkt back, till 2007, som skulle göra livet jobbigt för de allsvenska anfallarna. Håkan Mild vände blicken mot Island och där fann manen ung man vid namn Ragnar Sigurdsson. Både sportchefen Mild och tränarparet Ohlsson och Rehn öste lovord över islänningen. När säsongen var slut och IFK Göteborg stod som slutsegrare av allsvenskan, för första gången på elva år var Ragge den stora segerorganisatören. Tillsammans med Mattias Bjärsmyr bildade han seriens bästa mittlås och var en klart bidragande orsak till att laget bara släppte in 23 mål på 26 matcher. Efter säsongen var Sigurdsson högt aktad ute i Europa och stoa föreningar visade intresse för mittbacken. Det gick bland annat rykten om den italienska storklubben AS Roma. Sigurdsson blev dock kvar i IFK Göteborg och han har under det här året inte varit lika konsekvent som 2007, även om han trots det tillhört en av seriens bästa mittbackar. Jag tror inte att vi får se Sigurdsson i Allsvenskan en hels säsong till, utan tror han lämnar föreningen senast sommaren 2009.


Flopp: Ali Gerba

Reflektion:

Kanadensaren värvades till Sverige och GIF Sundsvall under sommaren 2005. Succén blev ett faktum direkt och spelaren gjorde fem mål på elva matcher och visade i övrigt ett stort fotbollskunnande. Efter säsongen var det hår konkurrens om 25-åringens namnteckning. In i det sista var både AIK och IFK Göteborg intresserade av Gerba och göteborgarna drog det längsta strået. Exakt hur mycket föreningen betalade för honom har jag inte funnit uppgifter om, men omkring fem miljoner kronor har jag funnit uppgifter om. Redan efter ett halvår och minimalt med speltid lånades spelaren ut till norska ligan och sedermera även till Danmark. Idag håller Gerba till i den kanadensiska ligan i ett lag som heter MK Dons. Gerba blev inte det nyförvärvet föreningen hoppades på och istället fick han i den här bloggen epitetet floppvärvning. Föreningen skulle gärna vilja ha den här affären ogjord.


Kultstatus: Peter Ijeh

Reflektion:

Antar att många undrar vad jag tänker på i det här läget, varför i hela Hisingen skulle Peter Ijeh vara en kultvärvning? Min motivering är att det inte Peter Ijeh i sig som är kult, utan det faktum att föreningen värvade en spelare som Peter Ijeh. Bakgrunden är följande, föreningen hade inte vunnit SM-guld sedan 1996 och ekonomin var under flera år bedrövlig. Då slog bomben ner i Fotbollssverige, IFK Göteborg värvade en av konkurrenternas bästa spelare. Det här var något som inte hade skett på ett årtionde, att föreningen tog de bästa spelarna från de andra allsvenska lagen. Värvningen av Peter Ijeh blev en symbol för att föreningen var att räkna med igen. Föreningen ville upp i toppen igen och det stora affischnamnet var den forne MFF spelaren. Peter Ijeh i sig blev inget succéförvärv, men efter 2004 har föreningen hittat tillbaka till den allsvenska toppen igen. Vilket kröntes med guldet 2007. Efterdyningarna av Ijehaffären har inte varit rolig, då två representanter från föreningen fått fängelse och klubben har drabbats av en skattesmäll. Men det blev ändå startskottet för det nya IFK Göteborg,  ett IFK Göteborg som tillhör toppen av Allsvenskan.

 


Kommentarer
Postat av: Fredo

MK Dons är ett engelskt lag ( fd Wimbledon)

2008-10-14 @ 00:30:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0