Flipp, flopp och kultstatus del 3

I det här inlägget har jag av IF Elfsborg gjort en bedömning av lagets utländska förvärv. Jag har tagit ut en Flipp spelare, alltså den spelaren jag tycker är den bästa utländska värvningen föreningen gjort under åren 2004-2008. En Flopp värvning har också utsetts och det är naturligtvis den spelaren jag inte tycker har presterat bra fotboll, med tanke på förväntningarna. Avslutningsvis har jag också tagit ut en kultspelare hos föreningen. Det kan finnas olika motiv till varför jag menar att en spelare blir kult, men gemensamt är att jag tar ut en spelare utifrån de egna fansens perspektiv. Motiveringar till varför jag gjort det val jag gör, kommer att finnas under varje spelare.     


IF Elfsborg

Flipp: Helgi Danielsson

Reflektion:

Den finländska fältherren Jari Ilola har sedan han skrev på för klubben varit skadeförföljd. Det här fick Elfsborgsledningen att agera inför säsongen 2008. Blickarna riktades mot småland och Växjö. Där spelade en islänning som trots Östers svaga resultat de två senaste säsongerna, hade presterat bra fotboll både i Allsvenskan och Superettan. Magnus Haglund och Stefan Andreasson var säker på sin sak och Helgi Danielsson skrev på för Boråsklubben. Under våren och hösten har Danielsson visat upp ett fantastiskt fotbollskunnande. Han är framförallt en terrier på mittfältet, som aldrig ger upp. Han har vidare visat upp ett bra passningsspel och han väljer ofta de enkla lösningarna. Tillsammans med Anders Svensson bildar han ett av seriens bästa innermittfältsparar. Det ska bli intressant att se vad som händer den dagen Jari Ilola är skadefri, hur Haglund väljer att formera sina mannar.


Flopp: Garba Lawal

Reflektion:

Magnus Haglund var inför säsongen 2004 lyrisk över värvningen av den landslagsmeriterade nigerianen. Han är precis en sådan spelare vi sökt efter utbrast tränaren och var oerhört stolt, över att en liten klubb som Elfsborg kunde knyta till sig en sådan erfaren och meriterad spelare. Den vänsterfotade vänsterbacken fick genast förtroende, tyvärr så levde inte spelaren upp till de krav som ställdes på honom. Lawal hade trots sina 29 år tappat farten i steget och såg närmast nonchalant och ointresserad ut av att spela fotboll. Det blev bara en halv säsong i Elfsborg, innan flyttlasset gick vidare till södra delarna av Europa.   

Kultstatus: James Keene

Reflektion:

Säsongen 2006 hade Elfsborg vunnit SM-guld och nu var målsättningen att lyckas även ute i Europa. Föreningen tog fram stora plånboken 2007 och värvade ett antal meriterade namn. En av de här spelarna var succéspelaren från GAIS James Keene. Under 2006 mäktade Keene med att göra tio mål för göteborgsklubben, vilket medförde ett intresse från de svenska mästarna. Keene hade dock svårt att imponera målmässigt under sin första säsong i Elfsborg, endast fyra mål på hela säsongen mäktade engelsmannen med och han såg inte helt bekväm ut i spelsystemet 4-2-3-1. Fansen tog dock spelaren till sitt hjärta. Keene är nämligen en spelare som alltid kämpar och sliter trots att spelet inte fungerar. Dessutom gnäller han aldrig i media utan han fortsätter att kämpa även om spelet inte fungerar hundraprocentigt. Inför den här säsongen drabbades spelaren av en knäskada och missade vårsäsongen. Nu är han dock tillbaka och har redan slagit sig in i startelvan. 

  

Bloggen tar nu uppehåll till söndagkväll, då jag publicerar nästa del och då är det IFK Göteborg som står på tur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0