Flipp, flopp och kultstatus del 1

I det här inlägget har jag gjort en bedömning av AIK:s utländska förvärv. Jag har tagit ut en Flipp spelare, alltså den spelaren jag tycker är den bästa utländska värvningen föreningen gjort under åren 2004-2008. En Flopp värvning har också utsetts och det är naturligtvis den spelaren jag inte tycker har presterat bra fotboll, med tanke på förväntningarna. Avslutningsvis har jag också tagit ut en kultspelare hos föreningen. Det kan finnas olika motiv till varför jag menar att en spelare blir kult, men gemensamt är att jag tar ut en spelare utifrån de egna fansens perspektiv. Motiveringar till varför jag gjort det val jag gör, kommer att finnas under varje spelare.     


AIK

Flipp: Ivan Obolo

Reflektion:

Den 22 september rankade jag argentinaren till AIK: s bästa nyförvärv alla kategorier under de här åren. Under sommaren 2007 efter en katastrofal vår från gnagets sida, inleddes på allvar ett samarbete med agenter och klubbar från Argentina. Resultatet blev den smarta, starka och spelskickliga anfallaren Ivan Obolo. Ända sedan han första gången gjorde sin entré på Råsundas gräsmatta har han varit älskad av fansen och trots föreningens kräftgång under den här säsongen har Obolo klarat sig från den kritik som övriga laget fått utstå. Ivan Obolo är en klasspelare och kommer inom en snar framtid att spela i en större liga.


Flopp: Khari Stephenson

Reflektion:

Säsongen 2006 var Solnaklubbens första i allsvenskan efter en sejour i Superettan 2005. 2006 blev ett framgångsrikt år för föreningen och de slutade på en andraplats efter Boråslaget Elfsborg. Inför säsongen 2007 spände föreningen bågen ytterliggare och ett flertal stora namn köptes in, däribland en jamaican. Khari Stephenson kom till Sverige och GAIS 2005 och visade snabbt att han var en spelskicklig och kraftfull innermittfältare. De stora klubbarna i Sverige fick upp ögonen för den gängliga spelaren och AIK blev nu klubbadress inför säsongen 2007. Ej bekräftade uppgifter säger att föreningen betalade närmare sju miljoner för att få Stephensons namnteckning. Under försäsongen hände det som inte fick hända och spelaren bröt armen och missade stora delar av vårsäsongen. Efter att skadad hade läkt hade Stephenson svårt att imponera på tränare och fans och nästa sommar lämnade jamaicanen föreningen. Ett stort misslyckande både för spelaren och föreningen.


Kultstatus: Kenny Pavey      

Reflektion:

Kenny Pavey imponerade på AIK ledningen under året i Superettan 2005. Engelsmannen spelade då i Ljungskile och var under den säsongen en av seriens bästa på högermittfältet. Rikard Norling var säker på att Pavey skulle bli en viktig del i det nya AIK, som återigen skulle utmana de allsvenska lagen 2006. Pavey har sedan han skrev på för klubben varit en av fansens absolut största kelgrisar. Det finns en vinnarskalle, arbetskapacitet, mångsidighet, snabbhet och framförallt ett stort AIK-hjärta hos engelsmannen. Vilket gör att han om några år kommer att ses som en ikon i AIK kretsar, i alla fall om man profetia slår in.   

   

Nästa lag ut är Djugårdens IF


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0