Extranummer

Jag kommer i det här inlägget värdera de orsaker till publiktappet som redogjordes för i tidigare inlägg.


Jag tänkte inleda med ett citat från Rikard Norling, ur en intervju med svenskafans. Norling menade att det är Mitt jobb att locka tillbaka publiken. Jag tycker faktiskt inte det tillhör en tränares uppgift att explicit locka publik till matcherna. Visst underlättar det arbetet med publiktillströmningen om laget presterar bra fotboll och når resultat. Men en förening kan inte vara beroende av resultat när det gäller publiktillströmningen. Det är istället klubbledningens och marknadsavdelningens roll att ta fram åtgärder som innebär att föreningen inte blir allt för beroende av resultat när det gäller publiktillströmningen. AIK är antagligen den föreningen i Sverige som varit bäst med det här arbetet, med tanke på det publiksnitt föreningen har haft de senaste åren i jämförelse med det sportsliga resultat föreningen haft.  


Arenafrågan är enligt mig den viktigaste frågan för klubbarna ur ett längre perspektiv. Jag tror inte att det är den viktigaste anledningen till att publiken minskat just den här säsongen. Däremot tror och hoppas jag att nästa år blir ett lyft för de lagen som får nya och moderna arenor nästa säsong. Då talar jag om Göteborgslagen IFK Göteborg, GAIS och Örgryte IS samt Malmö FF. Det är bara att studera utvecklingen för IF Elfsborg efter att Borås Arena stod klar, för att förstå betydelsen av en ny arena, både gällande ekonomiska förutsättningar och publiktillförsel. Här ligger svenska klubbar årtionden efter övriga Europa och det är den största förklaringen till att vi halkat efter såväl sportsligt som ekonomiskt.

  

Jag menar att förklaringen med att det är fel lag i toppen, men även fel lag i botten och storstadslagens kräftgång är den enskilt viktigaste förklaringen till att publiken minskat den här säsongen. IFK Norrköping är traditionellt ett oerhört starkt publiklag, vilket de också visade i början av säsongen. Kalmar FF är inget publiklag varken på hemma- eller bortplan. IF Elfsborg har ungefär samma publikutveckling som förra året på hemmaplan, men är inget lag som lockar de stora massorna till bortamatcherna. Lag med stark supportställning som AIK, Malmö FF, Hammarby IF och Djurgårdens IF har inte varit inblandade i någon guldstrid under den här säsongen, vilket har påverkat publiken både på deras hemma- och bortamatcher. Att inget storstadslag är med i toppstriden har också påverkat medias rapportering av Allsvenskan. Kvällstidningarna fokuserar hellre på AIK eller Malmö FF:s misslyckade säsong än att skriva om den fantastiska utveckling en förening som Kalmar FF haft. Att de allra flesta nyheterna kring Allsvenskan handlar om negativa händelser och skeenden menar jag påverkar intresset negativt.


Som jag tidigare skrivit är jag ingen supporter av David Tarentsapf och hans krönika 16 lag en totalflopp. Tarentsapf menar sammanfattat att den enskilt största anledningen till att lagen tappar publik är utökningen av serien till 16 lag. Han argumenterar genom att mittenskiftet i serien blivit större, vilket har betytt fler matcher utan någon större betydelse. Vidare hänvisar han till att 16 lag innebär fler lallarklubbar som inte drar någon publik. Visst kan jag hålla med Tarentsapf om att det blivit fler matcher som inte betyder något. Det har dock inte att göra med antalet lag, utan det beror på att det var två lag som relativt tidigt drog ifrån i toppen. Hade serien haft 14 lag hade serien sett likadan ut, IF Elfsborg och Kalmar FF hade fortfarande varit i en egen division och AIK, Malmö FF hade fortfarande varit i ingenmansland. Jag tycker att det var bra lag som gick upp förra året, lag som IFK Norrköping, GIF Sundsvall och Ljungskile gjorde att serien blev mer utspridd geografiskt sett, värre kan det bli nästa år. Vi har redan fyra stycken Göteborgsklubbar 2009 och eventuellt blir det också fyra stycken Stockholmklubbar. Något säger mig att konkurrens om publik och sponsorer blir allt för svår i de här städerna, framförallt i Göteborg.      

  

Det har under den här säsongen varit mycket bråk och stök i samband med diverse matcher, framförallt vid derbymatcher i Stockholm. Alla de här supporterhändelserna på läktarna tror jag påverkar vanligt folk i deras beslut att besöka de allsvenska arenorna. Här har både fotbollsförbundet och de allsvenska klubbarna ett stort ansvar. De här händelserna har fått oerhört stor plats i media, vilket jag delvis har förståelse för. Media har under tidigare år varit en av de viktigaste förklaringarna till att Allsvenskan har fått den positiva hype som den har haft. I år menar jag dock att media har haft motsatt effekt. Allt för mycket negativa skriverier, som jag tror påverkat folks bild av serien.


Jag lämnar härmed den här debatten för tillfället, men det är mycket möjligt att jag återkommer till den här frågan vid ett senare tillfälle. Under morgondagen kommer något helt annat att publiceras.


Kommentarer
Postat av: Johan

Riktigt bra blogg! Läser med glädje! Läste nånstans om vilken klubb du håller på, men glömt. Intressant att du håller dig neutral och inte sympatiserar med något specifikt lag. Keep it up!

2008-10-28 @ 15:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0