Silly season bloggserie, Malmö FF

Malmö FF

En helt ny bloggserie har startats. Den här gången kommer jag att värdera de allsvenska lagens trupper och komma med förslag vad som behöver införskaffas till nästa säsong. Malmö FF är en av den här säsongens största besvikelser, även om resultatet de senaste matcherna visat spår av förbättring.

  

Målvakt:
Jonas Sandqvist
35 Dejan  Garaca
40 Dusan Melichárek

  

Analys:

Utan att överdriva vågar jag hävda att det har varit mer eller mindre kaos på den här positionen under den här säsongen för Malmö FF. Jonas Sandqvist har en fantastisk spänst och är i sina bästa stunder av hög allsvensk klass. Tyvärr har de senaste säsongerna mest präglats av enkla misstag från målvaktens sida och han har under delar av säsongen varit bänkad till förmån för Dusan Melichárek. Tjecken har den här säsongen mest skapat rubriker med rattfylla och obscena gester mot motståndarpubliken. Melichárek har precis som Sandqvist en hög högsta nivå, men även den här målvakten gör aningen för många misstag. Jag tycker att en storklubb som Malmö är förtjänt av en bättre förstamålvakt och tycker klubben bör jaga en odiskutabel förstamålvakt nästa säsong. Det här menar jag skulle vara oerhört viktigt för hela försvarsspelet, att det finns en trygghet längst bak i planen. Det finns resurser i Malmö FF och jag räknar med en jättesatsning nu när nya Swedbank Arena står klar. Magnus Bahne i Halmstad eller John Alvbåge i Örebro vore drömnamn för föreningen. Det kommer naturligtvis att kosta en slant, men vara värt varenda krona. I norska ligan gör Eddie Gustafsson stor succé, varför inte göra samma sak i Sverige och Malmö nästa år?    


Försvarare:
Ulrich Vinzents
Robert Åhman Persson

Jimmy Dixon
Gabriel de Paulo Limeira
Markus Halsti
Anders Andersson
16 Christian Järdler
27 Anes Mravac
29 Jasmin Sudic

  

Analys:

Malmö FF är en förening som behöver lugn och ro samt kontinuitet, något som inte stämmer överens med hur föreningen arbetet de senaste åren. Jag anser att det finns mängder av kompetens i den här lagdelen och ser inga större behov av värvningar till nästa säsong. På högerbacken finns stabila och fansens kelgris Ulrich Vinzents. Dessutom har föreningen värvat David Durmaz från GAIS till nästa säsong. Jag har tidigare i den här bloggen ställt mig tveksam till Robert Åhman Persson och hans kapacitet. Det finns enligt mig för stora brister i hans spel för att han ska kunna utvecklas till något stort och jag är oerhört förvånad att en storklubb som Malmö FF, väljer att värva en spelare som inte platsat vare sig i Viborg eller AIK. Christian Järdler är en bra vänsterback som med förtroende kommer att växa ytterligare till nästa säsong. Som reserv finns habila Gabriel, som kan spela på flera positioner i backlinjen. Den finländska panikvärvningen Markus Halsti har hittills inte alls imponerat och måste betecknas som en rejäl floppvärvning. Jag tror dock det finns kapacitet i spelaren och hoppas han kan visa det nästa säsong, efter en hel försäsong med laget. Anders Andersson har verkligen saknats den här säsongen och kommer att vara oumbärlig för Malmö FF 2009. Den liberianska mittbacken Jimmy Dixon har en enorm kapacitet, men frågan är om han kommer tillbaka till den formen han hade i Häcken? Ska det värvas, så ska det vara en spelare som går direkt in i startelvan och som höjer nivån på truppen. Exempelvis Kalle Svensson, Fredrik Risp, Mikael Antonsson eller Rasmus Bengtsson från lokalkonkurrenten Trelleborg.        


Mittfältare:
Alexander Nilsson
10 Rick Kruys
11 Jeffrey Aubynn
13 Babis Stefanidis
15 Mike Jensen
17 Joakim Nilsson
21 Jimmy Touma
22 Robin  Nilsson
23 Labinot Harbuzi
26 Jiloan Hamad
30 Daniel Andersson
34 Guillermo Molins

  

Analys:

Föreningen har värvat mängder av spelare på den här positionen under de senaste två åren. Det finns mängder av ungdomlig talang och entusiasm i laget, både från egna produkter och spelare hämtade från andra klubbar. Guillermo Molins är en talang utöver det normala, som jag tror får sitt definitiva genombrott under nästa säsong. Jimmy Touma har visat upp en irrationalitet och en begåvning som Malmö kommer få nytta av inom en snar framtid. I en spelare som Daniel Andersson har föreningen en spelare som alltid gör sitt jobb oavsett motstånd eller betydelse av match. Det finns dock en hel del spelare som underpresterat sedan de värvades och naturligtvis har Hasse Borg det yttersta ansvaret för detta. Mike Jensen, Rick Kruys och Babis Stefanidis har inte alls presterat i nivå med vad ledning och fans har förväntat sig. Jag har en favoritspelare i Malmö FF, som tyvärr på grund av skador inte fått den utvecklingskurva som alla i hans omgivning och utomstående vet att han har kapacitet till. Det är spelmotorn Labinot Harbuzi jag pratar om och får han vara skadefri kommer det betyda mycket för Malmös spel och även i slutändan för slutplaceringen. Som jag tidigare har skrivit är Malmö FF en förening som behöver lugn och ro samt kontinuitet och därför ser jag ingen anledning att värva en massa spelare. Spelare som går direkt in i startelvan är naturligtvis välkomna och jag tänker då på exempelvis Martin Eriksson. En spelartyp som laget är i behov av. En riktig poängplockare är Daniel Bamberg i IFK Norrköping och jag tror att han skulle vara oerhört nyttig för föreningen.


Anfallare:
Niklas Skoog
18 Edward Ofere
20 Ola Toivonen

24 Agon Mehmeti
31 Jonatan Johansson

  

Analys:

Slår min profetia in kommer två av fem forwards att försvinna från föreningen till nästa säsong. Det är redan klart att Jonatan Johansson försvinner och med allra största säkerhet gör sig klubben även av med den andra veteranen Niklas Skoog.  Det här betyder naturligtvis att de här spelarna måste ersättas. Jag har ett antal namn på spelare som jag menar skulle göra stor nytta i föreningen. Goran Slakovski är Malmöbördig och är på så vis en spelare som fansen kan identifiera sig med. Vidare är han bevisligen en skicklig spelare som skulle göra stor nytta sportsligt för föreningen. I Assyriska har en brasse vid namn Dinho presenterat sig ordentligt denhär säsongen. Det har skådats en otrolig kapacitet när spelaren varit på det humöret. Wanderson i GAIS är en intelligent spelare som dessutom gör mycket poäng. IFK Norrköpings Kevin Amuneke kommer från en jobbig säsong. Den snabba forwarden har inte haft mycket bollar att arbeta med och haft en omöjlig uppgift i jumbon Norrköping. I Malmö skulle han få en helt annan assistans och det tror jag skulle ta Amuneke till en helt ny nivå fotbollsmässigt. Den bästa spelaren i MFF den här säsongen är Ola Toivonen, vilket har gjort att utländska klubbar visat intresse för spelaren. Ledningen bör göra allt som står i deras makt för att spelaren ska stanna i föreningen ytterliggare ett år. Agon Mehmeti är en oerhört spännande spelare som när som helst kan få sitt definitiva genombrott.


Kommentarer
Postat av: B

Hej



Det heter Swedbank Stadion inte Arena...då handlar det om hockey....

2008-11-06 @ 08:35:38
Postat av: Henrik H

Intressanta resonenmang, tummen upp. Målvaktsposten är definitivt en av de platser där vi MFF:are behöver förstärka. Järdler har ju definitivt inte imponerat efter det att Safari försvann och han har nog fortfarande inte återhämtat sig från smällen som Koakou levererade. Förhoppningsvis innebär värvningen av Durmaz att Järdler skärper sig när konkurrensen tätnar. Men jag hade gärna skickat iväg Järdler och hittat en ny vänsterback.



Den stora anledningen till Dixons dominans i Häcken stavas Teddy Lucic (som ni Elfsborgare har haft stor glädje av i år), Dixon behöver en smart spelare som täcker upp och läser spelet och kan dirigera. Anders Andersson har varit den spelaren men att hoppas på att han ska vara hel känns ju inte aktuellt eftersom han börjar bli till åren, Jasmin Sudic har däremot imponerat men att en 17-åring ska bli ordinarie känns ju inte aktuellt.



MFF hade under hösten två afrikaner på provspel Felix Obada 17 år(högerytter/anfallare)och Bernard Parker 23 år(anfallare), har tyvärr inte sett dom själv med det verkar som om omdömena var överlag positiva (de hjälpte till att spela hem U21 guldet). Båda beskrivs som extremt snabba och av någon anledning känns det som de lär dyka upp till försäsongsträningen. Förhoppningsvis övertygar Hasse Borg Ofere att stanna kvar men efter hösten han har haft skulle det inte förvåna mig om han försvinner (hans kontrakt löper ut).

2008-11-06 @ 10:55:41
Postat av: Martin

Mycket bra analys, Målvaktposten är prio ett som du säger, hade även kunnat tänka mig FCK:s nuvarande förste keeper, Christensen. För jag antar att Wiland kommer vara tänkt som nummer ett där och då tror jag att Christensen kommer vilja röra på sig. Eddie kan man nog glömma nu när 2 st PL klubbar rycker i han. Rasmus är en annan spelare som jag skulle vilja ha tillbaka, och sedan få in både Obada och Parker i truppen.

-----Christensen(från FCK)---

Vinzents-Dixon-Rasmus-Gabriel

-------Danne--Labbe----------

Obada(eller Molins)-----Touma

-------Parker--Ofere---------

Bänk:Dusan, Molins, AA, Aubynn, Agon

Reserver:Dejan, Alex Nilsson, Sudic, J.Hamad,

Jävlar vad det hade blivit åka av på kanterna, dessvärre kanske det hade lett till sväng dörrar bakåt.

För övrig Gratis till en mycket läsvärd blogg, du gör ett mycket fint jobb med den. Om man får komma med lite konstruktiv kritik tycker jag att layouten är ganska tråkig, denna blogg förtjänar bättre. Keep up the good work!

2008-11-07 @ 13:10:34
Postat av: Martin

Edit. Eddie Gustavsson alltså inte Ofere :P

2008-11-07 @ 13:12:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0