Silly season bloggserie, Halmstad BK

Halmstad BK

En helt ny bloggserie har startats. Den här gången kommer jag att värdera de allsvenska lagens trupper och komma med förslag vad som behöver införskaffas till nästa säsong. Idag är det Halmstad BK:s tur att träda fram i rampljuset.


Målvakt:
Conny Johansson
20 Magnus Bahne
22 Karl-Johan Johansson
22 Markus Sahlman (Utlånad)


Analys:

När det gäller målvaktsposten har föreningen sitt på det torra. I sina bästa stunder tycker jag att finländaren Magnus Bahne är seriens bästa målvakt. Till skillnad från många andra målvakter i serien gör han ett oerhört stabilt intryck och gör få ödestigra misstag för sitt lag. Magnus Sahlman har under höstan varit utlånad till Trelleborg och det är mycket möjligt att det finns en option att köpa loss målvakten. Det viktigaste är dock att föreningen får behålla Bahne och ger honom det förtroende han förtjänar. Såledles ser jag inget behov av att förstärka eller göra sig av med spelare på den här positionen.   


Försvarare:
Per Johansson
Jesper Westerberg
Tommy Jönsson
Markus Gustafsson
Mikael Rosén
12 Tomas Zvirgzdauskas
19 Daniel Johansson
23 Emil Jensen

  

Analys:

Jesper Westerberg har redan deklarerat att han lämnar föreningen efter den här säsongen. Spelaren har haft svårt att ta en ordinarie plats på någon av ytterplatserna och söker sig därmed vidare till andra klubbar och nya utmaningar. Jag ser Westerberg som en oerhörd talangfull spelare som inte fått den speltid som jag tycker han förtjänar. Överlag är det många åldermän på den här positionen. Jönsson, Zvirgzdauskas, Rosén, Johansson har alla mänder av rutin och allsvenska matcher i bagaget. Eventuellt skulle jag vilja se en stegvis föryngring på den här postionen. Markus Gustafsson värvades från Forwarad till säsongen 2008 och har alla möjligheter att växa ut till en bra allsvensk back. Det har under senare tid i media spekulerats kring Mikael Nilsson och att han eventuellt skulle vara på gång till Allsvenskan. Nilsson skulle naturligtvis vara ett lyft för vilken allsvensk klubb som helst och skulle Nilsson välja att flytta hem kommer han bli en övärderlig kugge i Janne Anderssons lagbygge. Mittbacken Johnny Lundberg tidigare Landskrona gör bra ifrån sig i Danmark och borde vara en spelare som intresserar Halmstad. Föreningen är annars mästare att hitta unga lovande spelare från regionen som får ett lyft när de flyttar till klubben och det finns säkert många duktiga mittbackar i de hallandska skogarna.


Mittfältare:
Michael Görlitz
11 Alexander Prent
13 Andreas Johansson
15 Joe Sise
16 Tim Sparv
17 Hjalmar Öhagen (Utlånad)
18 Marcus Olsson
21 Anel Raskaj
24 Sebastian Johansson

  

Analys:

Emil Salomonsson från Ängelholm är redan klar för Halmstad inför nästa säsong. Den unga spelaren har gjort ett starkt intryck i Superettan under den här säsongen och kommer att bli en tillgång för hallandsklubben Holländaren Alexander Prent värvades till den här säsongen och gavs lovord från Janne Andersson inför säsongen. Tyvärr har den gänglige holländaren inte levererat i den utsträckning som föreningen hoppades på, under hösten har spelaren dessutom haft otur med skador. Michael Görlitz är därmot en värvning som närmast kan beskrivas som succé. Han inlånades från storklubben Bayern München under sommaren och har sedan dess varit omutlig på högermittfältet. Problemet är att Görlitz prestationer antagligen har medfört intresse från andra klubbar och jag har svårt att föreställa mig Görlitz i den blåa tröjan även nästa säsong. Anel Raskaj fick mångder av vitsord inför säsongen och många trodde att spelaren skull få sitt genombrott den här säsongen. Raskaj har blandat helt fantastiska prestationer med mindre bra matcher, en ojämnhet som är vanlig för unga spelare. Andreas Johansson, Tim Sparv och Sebastian Johansson är alla helt okey allsvenska spelare och fyller väl sin plats i Halmstads trupp. Jag kan se ett visst behov av mer kreativitet på innermittfältet för Halmstad. I Trelleborg huserar en spelare vid namn Jonas Bjurström och jag tror det skulle vara en spelartyp som skulle passa föreningen som handen i handsken.      


Anfallare:
Ajsel Kujovic
Emir Kujovic
10 Magnus Arvidsson
14 Anselmo Tadeu

  

Analys:

Det finns en härlig blandning av talang, erfaranhet och målfarlighet bland anfallarna i föreningen. Bröderna Kujovic går en fantastisk framtid tillmötes, dock gör bröderna aningen för lite mål. Anselmo har efter en trög inledning blommat ut rejält under hösten. Det har redan börjat ryktats om intresse från utländska klubbar och föreningen gör nog bäst i att hålla hårt i sin guldklimp. Fortsätter Anselmo på den inslagna vägen tror jag inte föreningen lyckas behålla honom längre än till sommaren. Magnus Arvidsson börjar komma till åren, men har en fantastisk karaktär. Han springer och springer och springer och springer och springer. Den överhängande risken av att en eller flera på den här postionen försvinner gör att föreningen bör se sig om efter ersättare. Halmstad BK har tradition av att ta fram och utveckla talanger . En spelare spm Linus Hallenius bör därmed kunna intressera halläningarna som gjort stor succé den här säsongen i GIF Sundsvall. Andreas Haglund i IFK Norrköping är en snabb och utvecklingsbar spelare som jag tycker hör hemma i Allsvenskan och jag ser Halmstad som en bra språngbräda för spelaren. Frdrik Jensen i Trelleborg är en annan ung och lovande spelare som jag tycker bör söka sig till en aningen större förening och i den beskrivningen tycker jag Halmstad passar perfekt   


Hammarby IF kommer att avhandlas under morgondagen.       


Kommentarer
Postat av: Marie

Alla hatar sådana här kommentarer, jag vet! Men jag vill verkligen att min blogg ska få nå ut till alla som tycker om antingen Marie Picasso eller hennes musik.



Så snälla, bli inte sur! Ta bara bort kommentaren ifall du känner att den inte har något med dig att göra :)



http://mariiepicasso.blogg.se/

2008-11-02 @ 13:46:21
URL: http://mariiepicasso.blogg.se/
Postat av: Nitania

Hej! Ett tips till dig! EN RIKTIG DRÖMVINST! Bestäm själv vad du vill vinna i din goodiebag, till ett värde av 1200 kronor. Tävla hos Nitania: http://nitania.blogg.se/2008/november/vinn-hos-mig-en-dromgoodiebag-packa-i-vad-d.html

2008-11-02 @ 13:47:58
URL: http://nitania.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0