Sammanställning nyckelspelare (Placering 9)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 9:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering  9:

9 plats i Allsvenskan kom Hammarby IF.

9 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev GAIS.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Dime Jankulovski: 7:e plats

Högerback: Jonas Lundén: 12:e plats

Vänsterback: Kenneth Gustavsson: 14:e plats

Mittback: Bobbie Friberg Da Cruz: 5:e plats

Vänstermittfältare: Daniel Nicklasson : 12:e plats

Högermittfältare: Levon Pachajyan: 3:e plats

Central Mittfältare: Fredrik Lundgren: 10:e plats

Anfallare: Wanderson Do Carmo: 8:e plats

  

Resultat: 7+12+14+5+12+3+10+8= 71 poäng

  

Analys:

Magnus Pehrsson och hans mannar har imponerat stort på mig under den gångna säsongen. Framförallt har jag imponerats av hur GAIS spelat fotboll, det har varit fokus på det offensiva spelet, med fina kombinationer och ett frejdigt och attraktivt kantspel. Tyvärr har laget varit aningen för ojämnt och laget har dessutom saknat en toppforward av rang. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med GAIS under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan. 


För att tillhöra den absoluta toppen av serien har föreningen aningen för många svaga kort. Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att föreningens toppar är väldigt höga och föreningen bottnar är väldigt låga, baserat på lagets nyckelspelare. Det finns spelare i laget som jag skulle vilja beskriva som medelgoda allsvenska spelare. Jag talar då om de både ytterbackarna Kenneth Gustavsson och Jonas Lundén, som inte tillhör seriens bättre på sina  respektive positioner. Den förre IFK Göteborg spelaren Daniel Nicklasson var för några år sedan assistkung i Superettan. Spelaren har dock inte presterat lika bra i Allsvenskan och klubben bör söka ett nytt förstaval på den här positionen tills nästa säsong.


Jag tycker att Dime Jankulovski är en underskattad målvakt, som säsong efter säsong presterar topprestationer. Han är antagligen allsvenskans mest spektakulära målvakt med sin spänst och reaktionsförmåga. En ny position brukar innebära att det tar tid att anpassa sig. Det verkar dock inte gälla för Bobbie Friberg Da Cruz. Med hjälp av sin fantastiska speed har han varit lysande som mittback i GAIS det här året. Spelaren försvinner nästa säsong till Randers i Danmark och det kommer bli ett stort avbräck för föreningen och det ska bli intressant att se hur GAIS hanterar den situationen. Mr Gais, Fredrik Lundgren, är en spelare som alltid ger järnet och som jag tycker är något underskattad som spelare. Spelaren är inte bara skicklig i det defensiva arbetet utan också en fullgod passningsspelare,  han liknar Henrik Rydström i spelstilen. Det finns mycket positivt att säga om Levon Pachajyan, men framförallt är det snabbheten som är spelarens kännetecken och det som han är fantastisk på att utnytta. Fråga bara Hjalmar Jonsson efter ett av årets Göteborgsderbyn. Wanderson har varit lysande den här säsongen, där han bland annat gjort nio mål och visat upp goda egenskaper som spelfördelare. Till nästa säsong skulle spelaren behöva en ny lekkamrat längst fram som kan utnyttja Wandersons fina spelförståelse.


Imorgon kommer en sammanställning av de fyra lagen som det precis redogjorts för.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0