Sammanställning nyckelspelare (Placering 8)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 8:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering  8:

8 plats i Allsvenskan kom Halmstad BK.

8 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Halmstad BK.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Magnus Bahne: 4:e plats

Högerback: Mikael Rosén: 10:e plats

Vänsterback: Per Johansson: 9:e plats

Mittback: Tommy Jönsson: 9:e plats

Vänstermittfältare: Marcus Olsson: 9:e plats

Högermittfältare: Michael Görlitz: 5:e plats

Central Mittfältare: Sebastian Johansson: 14:e plats

Anfallare: Anselmo: 6:e plats

  

Resultat: 4+10+9+9+9+5+14+6= 66 poäng

  

Analys:

Föreningen har gjort en klart godkänd säsong och slutade på en åttondeplats i serien. Tyvärr har spelat varit aningen för mycket upp och ner under säsongen, vilket medfört att en högre tabellplacering inte varit möjlig. Det finns oerhört mycket talang i det här laget som kommer att bli intressant att följa under nästa säsong. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med HBK under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan.


Backlinjen i HBK har varit helt okey under den gångna säsongen, men spelarna som huserar där börjar komma till åren och det är dags för klubben att börja genomföra ett generationsskifte. Försvarsspelet blev lidande när Peter Larsson lämnade klubben i somras och jag tror att klubben söker ersättare på den positionen till nästa säsong. Vidare anser jag att det behövs förstärkning på det centrala mittfältet för att på allvar kunna konkurrera om en topposition i Allsvenskan. Sebastian och Andreas Johansson är två defensivt skickliga spelare, men de är aningen för lika i sin spelstil och HBK skulle behöva få in en kreativ influens där. Anel Raskaj är en sådan spelare, som mycket väl kan få sitt definitiva genombrott under nästa säsong.


Det finns många utropstecken i Halmstad BK under säsongen 2008. Jag har en förkärlek till Magnus Bahne, som alltid visar upp ett lugn som sprider sig till hela laget. Föreningen gjorde ett jättefynd när man fann den här spelaren i de tusen sjöarnas land. Tysken Michael Görlitz är en annan spelare som imponerat under säsongen. Görlitz hade vidare inga problem att anpassa sig till den svenska spelstilen och blev genast en publikfavorit på Örjans Vall. Spelaren har ett välutvecklat spelsinne och har visat sig vara en lagspelare som alltid underordnar sig laget. Det här är en spelare som HBK kommer att ha stor nytta av under de kommande säsongerna. Den unge vänsteryttern Marcus Olsson har gått från klarhet till klarhet under säsongen sedan han tog över Martin Fribrocks position. Olsson är snabb och vågar hela tiden utmana sin motståndare. Dessutom har han en mycket känslig vänsterfot. Föreningens dyraste nyfärvärv någonsin, Anselmo har målmässigt gjort en lysande säsong, då han slutade på en andraplats i skytteligan med 15 mål. Stundom har spelaren fått kritik får sitt spel utanför straffområdet av tränare Janne Andersson, men man har växt något otroligt som spelare under säsongen och ryktas vara på väg till större ligor. Får HBK behålla sina bästa spelare under och till 2009 tror jag de har stora möjligheter att förbättra sin tabellposition under nästa säsong.   


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 7.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0