Sammanställning nyckelspelare (Placering 7)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 7:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering 7:

7 plats i Allsvenskan kom Örebro SK.

7 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Örebro SK.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: John Alvbåge: 3:e plats

Högerback: Patrik Anttonen: 9:e plats

Vänsterback: Samuel Wowoah: 11:e plats

Mittback: Magnus Wikström: 11:e plats

Vänstermittfältare: Roni Porokara: 6:e plats

Högermittfältare: Eric Bassombeng: 8:e plats

Central Mittfältare: Nordin Gerzic: 7:e plats

Anfallare: Kim Olsen: 5:e plats

  

Resultat: 3+9+11+11+6+8+7+5= 60 poäng

  

Analys:

Örebro har varit Dr Jekyll och Mr Hyde den här säsongen. Under vårsäsongen hade laget stora problem med spelet och framförallt var det målskyttet som satte käppar i hjulet för framgång. Under sommaren värvades dock två nya spelare som skulle lyfta föreningens spel avsevärt. Jag talar naturligtvis om John Alvbåge och Kim Olsen. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med Örebro SK under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan.


Backlinjen har sedan Alvbåges entré fått en helt annan trygghet i jämförelse med vårsäsongen. Föreningen förlorade sina bästa back under säsongen, nämligen Patrik Haginge vilket naturligtvis också har påverkat statusen på backlinjen. Det är alltså på den här positionen jag ser de största bristerna i dagens Örebro. Patrik Anttonen inledde sin allsvenska karriär som en talangfull och irrationell yttermittfältare. Tyvärr har spelaren inte utvecklats riktigt till den nivå som många av experterna hade hoppats. Det återstår att se hur han fortsätter att utvecklas på den relativt nya positionen. Vi var nog många som trodde att  Samuel Wowoah passerat bäst före datum när han anlände till ÖSK. Spelaren har dock fått en nytändning på den nya positionen, dock tillhör han inte en av landets bästa på vänsterbacksplatsen. Den förre Geflegeneralen Magnus Wikström har tillsammans med John Alvbåge fått ordning på ett tidigare darrigt ÖSK försvar. Wikström är ingen spektakulär spelare, men han gör alltid sitt jobb oavsett speldag eller förhållanden.


Från mittfältet och framåt dräller det av talang och intressanta spelare i Örebro SK. Det var längesedan föreningen kunde presentera ett lika intressant lag framåt som man gjort under höstsäsongen 2008. Jag nämner inte Magnus Kihlberg i undersökningen ovan, det ska dock sägas att jag är oerhört imponerad av spelaren och att han betytt oerhört mycket för ÖSK i sin balansroll. John Alvbåge är tillsammans med Kim Olsen den, enligt mig,  största förklaringen till Örebros metamorfos under den andra delen av säsongen. Han har återigen visat ambitionen att finnas med i en svensk landslagstrupp och den belöningen tror jag kommer redan under januariturnén. Succéförvärv är inte ett tillräckligt starkt ord för att beskriva vilken betydelse Kim Olsen haft för Örebro under den andra delen av säsongen 2008. Han är oerhört tung att möta, samtidigt som han har näsa för målet. Olsen gjorde åtta mål på sexton spelade matcher i Allsvenskan, vilket är ett imponerande facit. Roni Parokara är ett av säsongens allra bästa nyförvärv alla kategorier. Porokara är ursprungligen anfallare, men har i Örebro fungerat som vänsterytter i ett, 4-3-3. Örebro har gjort ett riktigt fynd i den snabba, riviga och kreativa spelaren. Det är många nyförvärv i ÖSK som gjort ett stort avtryck den här säsongen och Bassombeng är verkligen en sådan spelare. Hans snabbhet har imponerat och jag tror hans utvecklingskurva kommer att fortsätta uppåt under nästa säsong. Avslutningsvis vill jag också nämna Nordin Gerzic som är en riktig dynamo på mittfältet och skulle vara nyttig, vilken allsvensk klubb han än tillhörde.


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 6.   


Kommentarer
Postat av: ÖSKARE

visst vissa grejer stämmer. men känns mest som du kopierar en massa bla bla från alla "experter" läst o hört detta i mängder om Örebro

2008-11-29 @ 18:05:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0