Sammanställning nyckelspelare (Placering 15)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 15:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.


Placering 15:

15 plats i Allsvenskan kom GIF Sundsvall.

15 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev GIF Sundsvall.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Andreas Lindberg: 16:e plats

Högerback: Billy Berntsson: 15:e plats

Vänsterback: Cristian Söderberg: 16:e plats

Mittback: Stefan Ålander: 14:e plats

Högermittfältare: Ari Skúlason: 14:e plats

Vänstermittfältare: Tobias Eriksson: 13:e plats

Central Mittfältare: Nuri Muastafi: 16:e plats

Anfallare: Hannes Sigurdsson: 13:e plats

  

Resultat: 16+15+16+14+14+13+16+13= 117 poäng


Analys:

Jag hade inför säsongen relativt stora förhoppningar på GIF Sundsvall. Jag tyckte att nyförvärven föreningen presenterade inför säsongen var intressanta och det fanns en optimism inom klubben som spred sig till mig. Spelare som Robert Mambo Mumba, Ari Skúlason, Hannes Sigurdsson och Sverrir Gardarsson lovade på pappret gott, men verkligheten blev tyvärr en annan. Min övertygelse är att Allsvenskan behöver vara utspridd över landet och därför tycker jag det är synd att föreningen inte lyckades hålla sig kvar i serien.   


Föreningen har haft svårt både att hålla tätt bakåt och göra mål framåt under säsongen. Laget har gjort minst mål och släppt in näst mest. Förstamålvakten under stora delar av säsongen Andreas Lindberg följde jag på nära håll i IFK Norrköping mellan 2003 till 2005. Till en början petade han Dime Jankulovski och spåddes en lysande framtid. Tyvärr utvecklades han inte i rätt riktning och han blev inte den stabila förstamålvakt som föreningen hade hoppats. Min högst subjektiva åsikt är att Andreas Lindberg inte är en matchvinnare och föreningen skulle ha behövt ett betydligt starkare kort på målvaktsfronten. Tre spelare som jag tycker kommer undan med godkänt den här säsongen är mittbacken Stefan Åhlander, som jag under en längre tid beundrat. Den energiska och hårt arbetande mittfältaren Tobias Eriksson är en annan spelare som gjort en klart godkänd säsong. Större klubbar har fått upp ögonen för spelaren och jag tror inte han följer ner till Superettan nästa säsong. Hannes Sigurdsson är en stark spelare, som i sina bästa stunder varit fruktansvärt viktig för GIF Sundsvalls spel. Sigurdsson är en gammal hederlig centertank och jag tror inte att spelaren kommer att följa föreningen ner i superettan. Det bör finnas intresse för spelaren hos allsvenska klubbar och i rätt miljö tror jag att Sigurdsson kan höja sig ännu en nivå. Spelaren har också mäktat med sex mål i årets serie, vilket får betecknas som godkänt. Vidare vill jag också nämna Häcken förvärvet Robert Mambo Mumba som producerat bra med mål, trots att han inte alltid varit ordinarie under säsongen. Delad vinst i den interna skytteligan blev resultatet för spelaren, som framförallt gör mycket mål tack vare sitt fantastiska huvudspel. Dock har allt för många spelare underpresterat i GIF Sundsvall för att hänga kvar i Allsvenskan samt att truppen såhär i efterhand inte höll den nivå som jag trodde inför säsongen.


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 14.      


Kommentarer
Postat av: Anonym

2 lag med placering 16 utefter bedömning av enskilda spelare ????

2008-11-19 @ 06:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0