Sammanställning nyckelspelare (Placering 14)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 14:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering 14:

14 plats i Allsvenskan kom Ljungskile SK.

14 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev IFK Norrköping.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Nuredin Bakiu: 12:e plats

Högerback: Mikael Blomberg: 14:e plats

Vänsterback: Mikael Roth: 13:e plats

Mittback: Kristoffer Arvhage: 16:e plats

Högermittfältare: Daniel Bamberg: 11:e plats

Vänstermittfältare: Eirik Dybendal: 15:e plats

Central Mittfältare: Richard Spong: 11:e plats

Anfallare: Kevin Amuneke: 15:e plats

  

Resultat: 12+14+13+16+11+15+11+15= 107 poäng


Analys:

IFK Norrköping var den här säsongens stora besvikelse i Allsvenskan. Förra säsongen var föreningen totalt överlägset i Superettan och ledningen var relativt övertygad om att ett nytt kontrakt i Allsvenskan skulle klaras av. En mer genomgående analys av föreningens säsong kommer jag att genomföra vid ett senare tillfälle av den här bloggen. I den här artikeln kommer jag enbart att fokusera på de nyckelspelare jag redogjort för ovan och diksutera kring dem.


Försvarsmässigt var föreningen en katastrof den här säsongen. IFK Norrköping var den förening som släppte in flest mål under säsongen, sammanlagt hela 58 mål på 30 matcher. Det är framförallt mittbackarna som, enligt mig, inte har hållit måttet. Jag har rankat Kristoffer Arvhage på sista plats i den här undersökningen och resterande mittbackar som Thomas Magnusson, Djordje Mrdjanin och Anders Whass har inte heller kommit upp i anständig nivå. Överlag är det allt för många nyckelspelare som underpresterat den här säsongen för att IFK Norrköping skulle ha någon möjlighet att hänga kvar. Eirik Dybendal var stundtals briljant i Superettan och har betydligt högre kapacitet än vad han visade upp den här säsongen. Felix Magro, Mikael Blomberg och Viktor Rönneklev är andra spelare som inte kommit upp i normal nivå. Mikael Roth har på det stora hela varit helt okey ute på vänsterflanken, problemet är att Norrköping skulle behövt honom i mittförsvaret.   


Det finns dock ett antal ljuspunkter hos föreningen den här säsongen som jag nu kommer att redogöra för. Daniel Bamberg är en utmärkt fotbollsspelare som med tanke på förutsättningarna gjorde en godkänd säsong 2008. Sammanlagt gjorde spelaren fem stycken mål och fyra stycken assist, villket placeerar honom i framkant av föreningens poängliga. Den här spelaren har det redan visats intresse för och jag är relativt övertygad om att han inte kommer att spela i Superettan nästa säsong. En spelare som Kevin Amuneke har varit aningen för ojämn i sina prestationer, men har stundom visat den klass han besitter. Att göra sex mål i ett dåligt fungerande lag som IFK Norrköping är en bra siffra. En spelare som höjde sig flera snäpp under säsongen var Richard Spong. Under 2007 hade samma Spong svårigheter att ta en ordinarie tröja i det IFK Norrköping som spelade i Superettan. Den här säsongen var han lagets viktigaste och bästa spelare, vilket belönades med en övergång till göteborgsklubben GAIS efter säsongen. Jag vill avslutningsvis framhålla målvakten Nuredin Bakiu som haft en snudd på omöjlig uppgift som målvakt i IFK Norrköping den här säsongen. Trots att vid ett antal tillfällen uppträtt darrigt, tycker jag att han på det stora hela varit bra under säsongen.   


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 13.    

Som bonus får läsaren en länk till en av världens absolut bästa låtar alla kategorier. 
http://www.youtube.com/watch?v=KsJ8tyPjcqU


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0