Sammanställning nyckelspelare (Placering 13)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 13:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering 13:

13 plats i Allsvenskan kom Gefle IF.

13 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Gefle IF.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Mattias Hugosson: 11:e plats

Högerback: Daniel Bernhardsson: 11:e plats

Vänsterback: Andreas Dahlén: 5:e plats

Mittback: Anders Wikström: 10:e plats

Högermittfältare: Yannick Bapupa: 14:e plats

Vänstermittfältare: Johan Claesson: 13:e plats

Central Mittfältare: Mathias Woxlin: 15:e plats

Anfallare: Amadou Jawo: 10:e plats

  

Resultat: 11+11+5+10+14+13+15+10= 89 poäng


Analys:

Gefle IF hade en oerhört jobbig säsong 2008 och befann sig länge och väl på nedflyttningsplats. Under säsongen förlorade föreningen sin bästa spelare och största profil, nämligen Johan Oremo. Jag tycker dock att det finns en hel del som föreningen kan bygga vidare på till nästa säsong, som gör att föreningen inte behöver vara indraget i bottenstriden 2009. Inledningsvis kommer jag dock att redogöra för det negativa med Gefle IF under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan. 


För att ta nästa steg och etablera sig som ett stabilt mittenlag i Allsvenskan, tycker jag föreningen har allt för många spelare på viktiga positioner som är medelmåttiga. Gefle IF må vara ett lagbygge, men det finns behov av större kompetens hos den enskilde spelaren. Spelare som Johan Claesson, Daniel Bernhardsson och Mathias Woxlin är långtifrån några toppspelare i Allsvenskan, samtidigt som de alla tre har nyckelroller i laget. De viktigaste spelarna i Gefle bör hålla en högre nivå, än de nyss nämnda spelarna. Vidare tycker jag inte att Mattias Hugosson presterat lika bra målvaktsspel och på samma höga nivå som under fjolårssäongen. Under Gefles inledande år i Allsvenskan blev föreningen och supportrarna bortskämda med att förfoga över en av seriens bästa och stabilaste målvakter. Den här säsongen har nivån varit något lägre hos Hugosson än vad vi vant oss vid.


Det finns dock en hel del positivt med Gefle under säsongen 2008. Jag vill börja med att lyfta fram den snart 27-åriga mittbacken Anders Wikström som jag tycker varit säkerheten själv och styrt sin backlinje på ett imponerande sätt. Det ryktas om att Hammarby är intresserade av Wikström och det vore ett rejält avbräck för klubben. Vänsterbacken Andreas Dahlén är en annan spelare som imponerat på mig under säsongen. Framförallt är det spelarens frejdiga offensiv som ger mig bra vibrationer och som lovar gott inför spelarens fortsatta utveckling och karriär. Jag vill också lyfta fram anfallsduon Hasse Berggren och Amadou Jawo. En spelare som alltid hamnar långt upp i skytteligan är Hasse Berggren och i år är inget undantag. Sammanlagt lyckades spelaren pricka in elva mål under säsongen, vilket gav honom en hedervärd sjundeplats i tabellen. Dock är det Amadou Jawo som imponerat mest på mig av de två under säsongen. Han är irrationell i sin spelstil och har en fart i sitt spel som är oerhört viktigt för att lyckas som spelare i dagens fotboll. Att Jawo så sent som förra säsongen spelade division 2 fotboll i Vallentuna, är svårt att tänka sig med tanke på de kvaliteter som spelaren besitter. Avslutningsvis vill jag också ge ett plus i kanten till Yannick Bapupa som bidrar med mycket kreativt spel i ett annat relativt stereotypt Gefle, hela sex assist lyckades spelaren dessutom prestera under säsongen.   


Imorgon kommer en sammanställning av de fyra lagen som det redogjorts för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0