Sammanställning nyckelspelare (Placering 12)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 12:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering 12:

12 plats i Allsvenskan kom Djurgårdens IF

12 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Trelleborgs FF.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Marcus Sahlman: 8:e plats

Högerback: Dennis Melander: 13:e plats

Vänsterback: Yousef Fahkro: 10:e plats

Mittback: Rasmus Bengtsson: 3:e plats

Vänstermittfältare: Erik Sundin: 7:e plats

Högermittfältare: Kristian Haynes: 15:e plats

Central Mittfältare: Jonas Bjurström: 13:e plats

Anfallare:Andreas Drugge: 14:e plats

  

Resultat: :8+13+10+3+7+15+13+14= 83 Poäng


Analys:

Föreningen har med Tom Prahl vid rodret gjort en mycket bra säsong 2008. Laget var aldrig under säsongen indragen i någon bottenstrid och kom före storheter som Djurgården i tabellen. Det som kännetecknar Tom Prahls spelstil är ett stort fokus på det egna försvarsspelet och utifrån det bygga spelet. Det har han även gjort under årets säsong, vilket antalet insläppta mål är ett tydligt bevis på. Inledningsvis kommer jag dock att redogöra för det negativa med Trelleborgs FF under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan. 


Det finns ett antal spelare på ett antal positioner som, enligt mitt tycke, inte imponerat nämnvärt under säsongen. Krisitan Haynes har efter sejouren i AIK inte kommit upp i någon högre nivå. Jag tyckte att spelaren imponerade som högerback under Superettansäsongen 2005 i AIK och det är en position jag tycker Prahl ska pröva honom i nästa säsong. Trelleborgs försvar har fungerat bra den här säsongen, vilket bevisas av att förenigen släppt in tredje minst mål i hela serien. Personligen tycker jag dock inte att Dennis Melander är mer än en medelbra allsvensk ytterback och jag skulle hellre se nyss nämnda Haynes på den här positionen. Andreas Drugge är en spelare som höjt sig under den gångna säsongen, men som gör aningen för lite mål. Sju mål har det blivit under den här säsongen och det vore bra om den målskörden kunde höjas till nästa säsong.


Två av 2008 största utropstecken i Allsvenskan har Trelleborg som klubbadress. För det första den starka och eftertraktade mittbacken Rasmus Bengtsson, som fått sitt definitiva genombrott den gångna säsongen. Den 22-åriga mittbacken går en lysande framtid tillmötes och det ska bli intressant att följa om föreningen lyckas behålla Bengtsson under 2009. Den andra spelaren är speedkulan och den irrationella yttermittfältaren Erik Sundin. Den förra Café Opera, Väsby och Assyriskaspelaren har varit lysande under säsongen. Yousef Fahkro är en spelare som höjt sig flera klasser från 2007 och verkar mer tillfreds med livet som fotbollsproffs. Jag tycker också att de centrala mittfältarna Magnus Andersson och Jonas Bjurström kompletterar varandra bra. Avslutningsvis vill jag berömma Trelleborgs målvaktsrekrytering. Under första delen av säsongen var Johan Dahlin förstamålvakt och efter sommaren hyrde man in Marcus Sahlman från Halmstad BK. Bägge två presterade bra fotboll och skapade stabilitet i försvaret.        


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 11.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0