Sammanställning nyckelspelare (Placering 11)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 11:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering 11:

11 plats i Allsvenskan kom GAIS

11 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Hammarby IF.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Kristoffer Björklund: 13:e plats

Högerback: David Johansson: 7:e plats

Vänsterback: Emil Johansson: 8:e plats

Mittback: Christian Traoré: 15:e plats

Vänstermittfältare: Haris Laitinen: 11:e plats

Högermittfältare: Erkan Zengin: 12:e plats

Central Mittfältare: Louay Chanko: 3:e plats

Anfallare:Charlie Davies: 7:e plats

  

Resultat: 13+7+8+15+11+12+3+7= 76 Poäng


Analys:

Hammarby IF har varit väldigt mycket upp och ner den här säsongen. Vilket jag menar till stora delar kan förklaras med försäljningar och skador på nyckelspelare. Petter Andersson, Paulinho och Rami Shaaban är tre spelare som under höstsäsongen varit rejält saknade hos Hammarby. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med Hammarby IF under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan. 


Det största problemet föreningen haft under säsongen och som man måste komma tillrätta med tills 2009 är försvarsspelet. Det här märks tydligt genom att studera antalet insläppta mål under säsongen och där Hammarby släppt in fjärde mest mål i serien. Kristoffer Poppen Björklund inledde serien på ett utmärkt sätt, men har inte imponerat lika mycket under den andra delen av säsongen. En stor anledning till det menar jag är bristen på kontinuitet i backlinjen, både beroende på skador och allt för mycket rotationer av tränaren. Dansken Traoré är en av många mittbackar som inte imponerat under säsongen och det kommer att behövas nya mittbackar tills nästa säsong. David och Emil Johansson hade enligt mig en betydligt bättre säsong 2007 och har mycket att bevisa inför 2009. Två andra spelare som är allt för mycket upp och ner i sina prestationer är Erkan Zengin och Haris Laitinen. Zengin är en oerhörd talang och har alla möjligheter att bli en färdig toppspelare. Tyvärr visar han det för sällan.


Det finns dock en hel del positivt med Hammarby säsongen 2008, det ska inte förglömmas. Petter Andersson var briljant innan han försvann till Groningen i somras och visade landslagssklass under stora delar är vårsäsongen. En spelare som etablerat sig som en av Allsvenskans bästa spelare under flera säsonger är Louay Chanko. Han är en kämpe och spelfördelare i en och samma person, dessutom en underbar frisparksskytt av internationella mått. Från att förra säsongen varit utskrattad, fick Charie Davies sin uppträttelse under säsongen. Hans snabbhet är extraordinär och den här säsongen hade han lärt sig att utnyttja den på rätt sätt. Att spelaren dessutom gjorde 14 mål är heller inte att förglömma.  


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 10.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0