Sammanställning nyckelspelare (Placering 10)

Sammanställning nyckelspelare (Placering 10)


Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 10:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering 10:

10 plats i Allsvenskan kom Trelleborgs FF.

10 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Djurgårdens IF.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Dembo Touray: 10:e plats

Högerback: Patrik Haginge: 8:e plats

Vänsterback: Jan Tauer: 6:e plats

Mittback: Toni Kuivasto: 12:e plats

Vänstermittfältare: Sebastian Rajalakso: 8:e plats

Högermittfältare: Mattias Jonsson: 9:e plats

Central Mittfältare: Daniel Sjölund: 8:e plats

Anfallare: Johan Oremo: 11:e plats

  

Resultat: 10+8+6+12+8+9+8+11= 72 poäng


Analys:

Djurgården är en klubb som med tanke på spelarmaterialet underpresterat under säsongen 2008. Under 2007 var man en av klubbarna som slogs för SM-guldet, men stupade på mållinjen. Det ska dock sägas att laget haft oerhörda problem med skador på nyckelspelare under säsongen. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med Djurgårdens IF under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan. 


Föreningens stora problem den här säsongen har varit anfallsspelet. Tillsammans med GAIS är man det laget i serien som gjort minst antal mål. Endast 30 mål på 30 matcher har klubben mäktat med, trots många namnkunniga spelare i det främre ledet. Under sommaren skrev en av Sveriges talangfullaste anfallare på för Djurgården. Johan Oremo sågs av många som en frälsare och mannen som skulle råda bot på föreningens dittils tarftliga anfallsspel. På det stora hela tycker jag att Oremo har varit godkänd i spelet ute på planen, han är en kämpe som gör det jobbigt för motståndarens försvar. Tyvärr har han inte gjort tillräckligt med mål och Oremo måste bli mer effektiv under 2009. Mattias Jonsson och Daniel Sjölund har missat stora delar av säsongen på grund av skada och sjukdom, det tillsammans med Aki Riihilahtis skada är enligt mig den största anledningen till föreningens tabellplacering. Den spelartyp Daniel Sjölund representerar har föreningen ingen ersättare till och det märktes att det saknades konstruktiva spelare på föreningens mittfält den här säsongen. Patrik Haginges vår i Örebro SK var något utöver det vanliga och hade han hållit den nivån hela säsongen hade han varit betydligt högre upp på listan. Tyvärr innebar miljöombytet till storstaden en stor omställning för spelaren och hans prestationer har inte varit lika imponerande sedan dess. Den fina offensiv som visades upp i ÖSK har varit som bortblåst i DIF. Här finns dock ett enormt sparkapital för Djurgården till nästa säsong. För något år sedan var Toni Kuivasto en viktig kugge i ett av seriens bästa mittlås. I år har det märkts att Kuivasto börjar bli till åren och bristen på snabbhet är ett stort problem hos spelaren. Jag tycker att föreningen bör förbereda sig för en framtid utan spelaren i startelvan nästa säsong. Peter Magnusson har imponerat på mig under hösten och försvarsspelet bör byggas kring den resliga Stockholmaren. Seriens bästa målvakt 2007, Dembo Touray, har haft ett betydligt tyngre år 2008. Han har blandat och gett i betydligt större utsträckning än vi vant oss vid de senaste säsongerna.     


Jan Tauer varken ser ut eller rör sig som en fotbollsspelare. Jag tycker dock att han är väldigt underskattad, framförallt i sitt offensiva spel. Det 20-åriga succéförvärvet Sebastian Rajalakso måste också nämnas. Spelaren inledde säsongen utmärkt och gjorde mål i de fem första matcherna. Såsom det blir för de flesta unga spelarna, drabbades spelaren dock av formsvacka under säsongen i takt med att järnkaminernas spel gick i baklås. Under avslutningen av säsongen spelade dock Rajalakso upp sig och visade framfötterna igen. Spelaren mäktade med sju mål under sin debutsäsong i Allsvenskan, vilket är få förunnat.


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 9.   


Kommentarer
Postat av: Daniel

Tauer som 6e bäste vänsterbacken i Allsvenskan? Du MÅSTE skämta! Där sjönk den här bloggen i mina ögon.

2008-11-25 @ 11:06:14
Postat av: mange

Daniel//

Listan är totalt subjektiv, så jag respekterar att du inte har samma åsikt sim mig i den här frågan.



För att försvara mig själv och den här bloggen så tycker jag att Tauer är en mycket skicklig offensiv back. Verkligen underskattad i jämförelse med många andra backar i serien.

2008-11-25 @ 16:55:36
URL: http://carecamange.blogg.se/
Postat av: Daniel

Mange,



Klart jag förstår att listan är subjektiv, dum i huvudet är jag inte :) Jag tycker dock personligen att Tauer är allsvenskans absolut sämsta spelare, hur man kan värva honom från utlandet (icke svenskavärvningar ska man enbart göra för att få spets, inte för att fylla ut) är för mig den största gåtan någonsin.



Sedan kan jag inte för mitt liv förstå hur du kan påstå att han är "skicklig offensivt", jag har inte sett alla matcher med dif, men jag tror fan inte att jag har sett ett enda inlägg med rätt adress från den mannen i år. Är det NÅGOT som han inte är fullständigt usel på så är det hans kraft, när han tacklar osv. Men i mina (och otroligt många andras) ögon så är han knappt duglig för att spela i Superettan.

2008-11-25 @ 17:14:14
Postat av: mange

Daniel //

Sämsta spelaren i Allsvenskan kan du faktiskt inte mena. 2007 var han tongivande och given i det lag som slutade på bronsplats.



Tauer är allt som oftast tillgänglig i det offensiva spelet och kommer ofta runt på sin kant. Jag tycker att inläggen håller god allsvensk nivå. Hans brister ligger klart i det defensiva spelet, där han ofta blir för ivrig och spelar aningen för agressivt.



Men vi får helt enkelt enas om att vi inte är överrens.

2008-11-25 @ 19:29:14
Postat av: Figge

Tauer och Traci Lords har en sak gemensamt.

De suger hårt

2008-11-26 @ 04:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0