Ranking av seriens högermittfältare

Jag kommer i den här delen att ranka seriens bästa högermittfältare under den här säsongen. Lagens högermittfältare kommer att ställas mot varandra och jag kommer att dela ut både ris och ros. Det har uppkommit vissa problem då en del lag spelar utan höggermittfältare, i de lagen har jag valt andra spelare som oftast har högersidan som utgångsposition. På den här positionen finns det massvis av toppspelare bland de allsvenska lagen och det har varit oerhört svårt att få ranka de olika spelarna.


1. Niclas Alexandersson, IFK Göteborg

Kommentar: Tyvärr för alla svenska fotbollsälskare har spelaren valt att lägga skorna på hyllan efter säsongen 2008. Fortfarande tycker jag att Alexandersson håller absolut toppklass, vilket han bland annat visade i EM-matchen mot Grekland i somras. Det ska dock sägas att spelaren haft problem med skador stora delar av säsongen och att han tappat något av sin fart i benen. Fortfarande finns dock de fantastsiska inläggen, en spelintelligens utöver det vanliga och en taktisk kunskap som är få förunnat. Jag kommer sakna Niclas Alexandersson nästa säsong, men målet mot England i VM 2002  komemr jag aldrig att glömma. 


2. Stefan Ishizaki, IF Elfsborg

Kommentar: Ishizaki har varit en av seriens bästa spelare i många år. Det är enligt mig ett under att spelaren inte fått chansen hos någon utomnordisk klubb, med tanke på vad han presterat. Hade jag varit sportchef i en holländsk mittenklubb skulle jag lyft luren direkt och ringt upp berörda parter för att få till en övergång. Stefan Ishizaki är en poängplockare av rang. Han gör både mycket mål och mycket assist, samtidigt som han är oerhört värdefull för föreningens spel i stort. Dessutom tycker jag det är tjänstefel att spelaren inte fått fler chanser i landslaget, så har jag fått det sagt.

  

3. Levon Pachajyan, GAIS

Kommentar: De värvningsansvariga gjorde ett fynd när de fick Armeniens bästa spelare att skriva på för klubben. Det finns mycket positivt att säga om Pachajyan, men framförallt är det snabbheten som är spelarens kännetecken och det som han är fantastisk på att utnytta. Fråga bara Hjalmar Jonsson efter ett av årets Göteborgsderbyn. Jag personligen tror inte att spelaren blir kvar i klubben nästa säsong, utan att större klubbar har fått upp ögonen för spelaren.  

  

4. Christoffer Andersson, Helsingborgs IF

Kommentar: Det här är ännu en spelare som gjort en fantastisk säsong. Andersson kommer ofta i skymundan av Henrik Larsson, men det ska inte glömmas att Andersson också gjort lysande ifrån sig under 2008. Under den här säsongen har han för ovanlighetens skull gjort mycket mål, vilket naturligtvis är ett plus i kanten. Jag har en förkärlek för spelare som Andersson, som alltid ger hundra procent och som vägrar att vika ner sig i matcherna.

   

5. Michael Görlitz, Halmstad BK

Kommentar: Ännu ett nyförvärv som visat sig lyckosamt under säsongen. Görlitz hade inga problem att anpassa sig till den svenska spelstilen och blev genast en publikfavorit på Örjans Vall. Spelaren har ett välutvecklat spelsinne och har visat sig vara en lagspelare som alltid underordnar sig laget. 

  

6. Guillermo Molins, Malmö FF

Kommentar: En oerhörd talang, som har alla möjligheter att få en lysande karriär. Den här säsongen har varit mycket upp och ned för Molins, precis som för hela Malmö FF. Molins är en av de spelarna som ska lyfta föreningen till nästa nivå, vilket gör att det finns en stor press på spelaren att prestera. Det kommer att visa sig nästa år om Molins är redo att axla det tunga ansvaret som läggs på hans axlar.    

  

7. Kenny Pavey, AIK

Kommentar: Det här är en spelare som AIK fansen verkligen har tagit till sina hjärtan. Det finns en oerhörd vilja att lyckas med AIK hos spelaren, som jag tror är en stor anledning till att spelaren har nått den här statusen. Dessutom är Pavey en duktig spelare, som är oerhört snabb och visar upp en kämpaglöd som inte är vanlig att se hos fotbollsspelare i dagens hyperkommersiella fotbollsvärld.

  

8. Eric Bassombeng, Örebro SK

Kommentar: Det är många nyförvärv som gjort ett stort avtryck den här säsongen och Bassombeng är verkligen en sådan spelare. Precis som i fallet Pachajyan är det spelarens snabbhet som är hans vassaste vapen. Nästa år tror jag spelaren lyckats komma in i den svenska fotbollen ännu bättre och då kommer Örebro bli farliga nästa säsong.

  

9. Mattias Jonsson, Djurgårdens IF

Kommentar: En spelare med oerhörda kvaliteter. Hade naturligtvis varit högre upp på listan om inte skador hindrat spelaren från att göra sig själv rättvisa stora delar av säsongen. Tyvärr har Jonsson på senare år haft mer och mer problem med skador och frågan är om han kan komma tillbaka till den nivå när han var som bäst. Jag hoppas verkligen att Jonsson får vara skadefri nästa säsong, vilket kommer innebära att Djurgården hamnar betydligt högre upp i tabellen 2009. 

  

10. Jimmie Augustsson, Kalmar FF

Kommentar: Värvningen från Trelleborg har inte varit helt ordinarie i årtes vinnarlag. När han väl fått spela har det dock sett oerhört bra ut för spelaren och jag har känslan av att Augustsson kan bli föreningens nästa Patrik Ingelsten. Får bara Herr Bergstrand en till försäsong att förädla Augustsson tror jag att han får sitt definitiva genombrott nästa säsong.

  

11. Daniel Bamberg. IFK Norrköping

Kommentar: Den här spelaren kommer vara ett jagat byte till nästa säsong. Det ryktas redan om att Hammarby skulle vara intresserade av spelaren och det förvånar mig inte alls. Jag har på nära håll följt spelaren i superettan och vet vilken kapacitet spelaren har. Daniel Bamberg är definitivt en spelare som hör hemma i allvenskan och där tror jag också att han kommer spela nästa säsong. Framförallt är spelaren en riktig poängmaskin, som jag tror kommer skulle höja sig ännu en nivå i ett bättre lag.

  

12. Erkan Zengin, Hammarby IF

Kommentar: Här finns de kapacitet så att det förslår. Tyvärr tycker jag inte att spelarens utvecklingskurva är den bästa och det känns som spelaren har tagit ett steg tillbaka i utvecklingen under den här säsongen. Hans ojämnhet är det som först slår mig när jag tänker på spelaren. Dock finns det ju finess, kreativitet och en utmanande spelstil i spelarens arsenal. Jag tror spelaren skulle må bra av en ny utmaning för att fortsätta utvecklas som spelare.  

  

13. Tobias Eriksson, GIF Sundsvall

Kommentar: Ännu en spelare som kommer uppvaktas av många klubbar till nästa säsong. AIK och Kalmar FF är två klubbar det ryktas om, men det kommer säkert att komma fler klubbar in i bilden. Jag tycker att spelaren har en oerhörd arbetskapacitet och det är något som är oerhört viktigt om du ska lycks i dagens fotboll.


14. Yannick Bapupa, Gefle IF

Kommentar: Står för kreativitet i ett Gelfe som annars mest består av spelare som kämpar, kämpar och åter kämpar. Betydelsen av Bapupa i Gefle är slående och laget skulle få svårt tt överleva allsvenskan utan den här spelarens egenskaper. I den konkurrensen som idag finns i allvenskan på den här positionen räcker han dock inte riktigt till.


15. Kristian Haynes, Trelleborgs FF

Kommentar: Den tidigare AIK spelaren har flyttat hem till Trelleborg igen. Här har han återigen fått speltid och huserat på högerkanten stora delar av säsongen. Haynes är ingen spelare för de stora allsvenska klubbarna, men gör ett gediget jobb i den mindre klubben Trelleborg.  

  

16. Aleksandar Kitic, Ljungskile SK

Kommentar: En spelare med hygglig potential, som främst lever på sin löpstyrka och sin arbetskapacitet. Är precis som hela Ljungskile relativt begränsad i sitt kunnande, vilket än mer belyser den bragd föreningen stått för de här säsongen, när de klararde en kvalplats.


Imorgon rankar jag seriens bästa centrala mittfältare.


En låt från en helt fantastisk artist, vilket tyvärr ofta försvinner med tanke på allt annat han håller på med:

http://www.youtube.com/watch?v=BrUcWLmrk10


Kommentarer
Postat av: Sveriges stolthet=Helsingborgs IF

Christoffer Andersson borde vara 1a på denna lista.Han har varit den helt klart bästa yttermitfältaren i AS och de säger jag inte bara för att jag är HIFare.Han har dessutom gjort fläst poäng av yttermittfältarna,hela 13 stycken.



1.Andersson

2.Ishizaki

3.Alexandersson

2008-11-14 @ 16:16:55
Postat av: Fredo

Görlitz är inte på lån. Han skrev på för 3,5 år i somras. Se själv på länken

Postat av: mange

Sveriges stolthet=Helsingborgs IF//

Tycker det är jättesvårt att ranka spelare och listan skulle likaväl kunna se ut som din. Men nu blev det som de blev.

2008-11-14 @ 18:11:50
Postat av: mange

Fredo//

Då ska jag genast ändra det.

2008-11-14 @ 18:15:24
Postat av: Archie

Kitic är ju innermitt för LSK, de saknar ju en naturkig högermitt i ett 5-3-2.

2008-11-14 @ 18:39:28
URL: http://skrivnaark.blogg.se/
Postat av: mange

Archie//

Helt rätt Archie. Därför var jag tvungen att välja en av de centrala spelarna.

2008-11-14 @ 19:40:19
Postat av: Alina

Hoppas du får en trevlig kväll! :)

2008-11-14 @ 19:44:37
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0