Varför Careca?

Den uppmärksamme har märkt att bloggen heter CARECAmange. Anledningen till detta namn är att min första stora idol inom idrotten bar namnet Careca. Careca är en brasiliansk fotbollspelare som föddes 1960. Sitt genombrott fick han i Mexico VM 1986 när han 26 år gammal förde Brasilien till kvartsfinal. I turneringen gjorde han fem mål och slutade tvåa i skytteligan. Vann skytteligan gjorde den engelska målmaskinen Gary Lineker, som faktiskt gjorde Englands alla sex mål i Mexico VM. Det är från den här turneingen jag har mitt första minne av Careca. I åttondelsfinalen mot Polen gör Careca efter ett av sina två mål en målgest som jag aldrig kommer glömma, like lite som jag glömmer referatet från Bosse Hansson: "Och Careca flyger flygplan". Något år senare skrev han på för mitt favoritlag Napoli (blev favoritlag för att Careca spelade där), där han både vann ligan och UEFA-cupen. Fyra år efter genombrottet i Mexico, var det återigen dags för Careca att äntra en VM-arena, den här gången i Itailen mot Sverige. Matchen vann Brasilen med 2-1 efter två mål av Careca och ett av den dåvarande IFK Norrköping spelaren Tomas Brolin, som fick sitt stora internationella genombrott i just den här turneringenen. Brasiliens 2-0 mål är bland det häftigaste jag sett på en fotbollsplan. Peter Larsson ger på Brasiliens 2-0 mål begreppet "Köpa korv" dess mest tydliga definition hittils. Tyvärr slutade VM äventyret redan i åttondelsfinalen för Brasilien, då man oturligt åkte ut mot ärkerivalen Argentina efter mål av Claudio Cannigia. Det var kortfattat historien bakom namnet på bloggen.

Kommentarer
Postat av: Babba

Gott Mange. Careca var en hjälte när man var liten. Minns honom fortfarande med glädje!

2008-06-12 @ 16:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0