Utmaningen

Sverige-Argentina 1-1, Sverige-Danmark 2-2, Sverige-England 2-2, Sverige-Ryssland ?-?. De tre senaste mästerskapen har Sverige tagit poäng i den sista gruppspelsmatchen, alla tre gånger har Lagerbäcks adepter fört oss vidare från gruppen. Tar Sverige poäng mot Ryssland imorgon är det fjärde raka mästerskapet som Sverige tar sig vidare från gruppspelet. Jag känner mig precis som svenska folket i övrigt ambivalent inför uppgiften imorgon.


Jag har fått uppfattningen att svenska folket är uppdelade i två olika kategorier. Ena halvan överskattar motståndet och andra halvan underskattar stormakten i öst. Som vanligt tror jag sanningen finns någonstans mittemellan. Ryssland har under turneringen stundtals visat upp ett frejdigt och fantasifullt anfallsspel. Om Rysslands förtjänster finns i anfallet, så finns det stora brister i försvarsspelet. Guus Hiddink har i träningsmatcherna inför och under turneringen laborerat med olika uppställningar i försvarsledet och det har än så länge inte gett resultat. Laget är kolossalt svårbedömt. Det finns en otroligt hög högstanivå (landet slog ut England i kvalet), samtidigt som lägstanivån är ofantligt låg.


Jag hävdar att Sverige om de spelar på normal nivå, har goda chanser att klara av den ryska björnen. Sverige har en starkare organisation samt mer rutin och spetskompetens i laget. Jag har en liten oro för att poängförlusten mot Spanien har sitt sina spår i det svenska lägret, vilket eventuellt kan påverka Sverige i den här bataljen. Ryssland å sin sida kommer stärkta efter segern mot Grekland, samtidigt som deras enda "superstjärna" gör entré i turneringen. Ett annat orosmoln är naturligtvis att vår kreatör, virtuos och målskytt besväras av sin knäskada. Förhoppningsvis har de här vilodagarna gjort Zlatan gott och han står redo för fight imorgon. Både hjärtat och hjärnan säger dock att Sverige tar minst en poäng mot Ryssland, vilket innebär avancemang till kvartsfinal. Enligt mig bör Sveriges startelva se ut precis som den gjorde mot Spanien. "Klart för drabbning" som Mäster Johansson en gång uttryckte sig.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0