Idrotten som Dr. Jekyll och Mr Hyde

Det är spännande med fenomenet idrott att man kan se på den utifrån så många olika perspektiv och infallsvinklar. Man skulle kunna hävda att idrotten har två ansikten. Å ena sidan bidrar idrotten med gemenskap, kamratskap, integrering, jämställdhet, jämlikhet, delaktighet, solidaritet, hälsa ledarskap etcetera. Värden som på ett eller annat stärker samhället och de som deltar i idrottsrörelsen. Å andra sidan finns det en mörkare sida med idrotten och dess betydelse för samhället. Där den istället leder till mobbning, segregering, förtryck, utanförskap, att den patriarkala maktstrukturen i samhället stärks etcetera. Allt beror på vilket synsätt du har och hur du ser på idrotten. Jag har en stark tilltro till idrotten och vad den kan göra för samhället. Problemet idag är att det finns krafter som svärtar ner idrotten, som arbetar på ett sätt som jag personligen inte tycker är önskvärt och som i många fall är fökastligt. Exempelvis tycker jag det är beklagligt att idrotten till stora delar blivit en klassfråga, där människor inte kan sysselsätta sig med vilken idrott de vill beroende på sin eller föräldrarnas inkomst. Att det inte finns större möjlighet för spontanidrott än vad som idag är fallet tycker jag också är beklämmande. Att flickor och kvinnor missgynnas gällande träningstider är också något som måste förändras. Idrottens problem och möjligheter är något jag kommer att återkomma till i senare inlägg, se det här som en introduktion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0