Idrott och nationalism

Jag har alltid varit fascinerad av kopplingen idrott och nationalism. Det är ju så att det finns egenskaper som kännetecknar en typisk svensk, liksom det finns egenskaper som kännetecknar en italienare. Jag tror inte att det här blir tydligare än inom idrotten och jag tror heller inte att de generaliseringar och ibland fördomar som finns mot andra nationaliteter just inom idrotten och bland personer delaktiga i idrottsrörelsen skulle accepteras inom andra områden (exempelvis inom politiken).


Som ett exempel på det här har jag ett referat från en spansk ligamatch när en expertkommentator på TV4 helt plötsligt säger följande angående att fotbollsklubben Real Madrid har åtta icke-spanjorer i startelvan: "Klubbarna förlorar sin identitet när de har för många utlänningar i laget." När en sådan kommentar fälls i idrottens namn är det ingen som bryr sig men tänk om samma sak sagts av Fredrik Reinfeldt i riksdagen: Länderna förlorar sin identitet när det finns för många utlänningar i landet. Jag tror att reaktionerna då hade blivit betydligt hårdare än vad de blev för experten. Det verkar som det är accepterat att lufta sina åsikter om det här, bara det är i idrottens namn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0