Fotbollslåt

Har suttit många dagar nu och nynnat på låten: "Här e vårt svenska vrål ... när Sverige skjuter rakt i mål." Tycker egentligen inte låten är bra överhuvudtaget, men på något konstigt sätt har den satt sig någonstans i bakhuvudet.


Låten är dock inte i närheten av lika bra eller medryckande som Danmarks VM-låt från 1986 gällande kvalitet, eller vad sägs om textraderna: "Vi må kæmpe for det land der er boldens H.C. And. Moder Danmark elsker alle, danske drenge, der kan knalde, bolden ud til verdens skue, som en lille ny havfrue." Vi hade denna fantastiska låt i mitt föräldrahem på grammofonskiva. Har märkt att många av mina inlägg handlar om just det här VM som spelade för 22 år sedan. Anledningen är inte att jag själv har några minnen från turneringen, dock har jag tittat på den 90 minuter underbara långa VM-krönikan alldeles för många gånger för att det ska betraktas som hälsosamt. På något konstigt vis känns det som fotbollen var mera rättvis, underhållande och gemytlig på den tiden. Inte bra att börja bli nostalgisk och visa "det var bättre förr" tendenser vid 26 års ålder. Hur kommer Magnus Palmqvist vara när han är 50 år, det är frågan?   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0