Den tyska vinnarmentaliteten

I kvällstidningarna idag kan man läsa om den tyska vinnarmentaliteten som Tysklands segervapen i dagens batalj. Jag ställer mig frågande till en sådan formulering.

Tyskland har inte vunnit ett mästerskap sedan EM i England 1996. Då segerorganisatören hette Oliver Bierhoff och den stora stjärnan var Jürgen Klinsmann. Klinsmann är för övrigt  tillsammans med Inzahgi den spelaren i fotbollshistorien som visat mest känslor i samband med mål. Det här var dock för tolv år sedan och ingen av dagens tyska stjärnor fanns med på planen den sommarkvällen i London.

Generationen med Ballack, Frings, Klose, Lehmann, Lahm, Podolski har vunnit precis lika lite med landslaget som Puyol, Torres, Xavi, Iniesta, Casillas gjort med sitt. Tyskland som nation har haft oerhörda framgångar genom åren med sitt fotbollslandslag, men att säga att den nuvarande generationen skulle ha någon form av vinnarmentalitet är bara bullshit. 

Jag tror och hoppas att spanska armaden går segrande ur dagens tuffa strid. Spanien har spelar den effektivaste och mest attraktiva fotbollen av alla lag hittils i EM och skulle vara värdiga vinnare av europamästerskapen 2008. Min profetia är att Tysklands försvar (som sett darrigt ut under hela turneringen) kommer få oerhörda problem med de snabba, tekniska och kreativa spanjorerna. Jag är ingen mästertippare och antagligen kommer jag få krypa till korset imorgon efter att Tyskland vunnit matchen med 1-0 efter en frispark av Ballack. Men jag tror fortfarande att det finns någon form av rättvisa i fotbollen och visst vore det fantastiskt om Spanien äntligen fick sitt efterlängtade mästerskapsguld, det är de verklgen värda. Olé!     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0